מבוא: מדינת לאום יהודית במאה העשרים ואחת

עמוד:12

ידידיה צ' שטרן | שוקי פרידמן | ישי ( ג'סי ) פרס 12 יחסי יהודים – ערבים בישראל הם מקרה מבחן מאלף . כיצד מתמודדת מדינת לאום מודרנית עם אתגר ההגירה ? חוק השבות מחד גיסא, וחוק איחוד משפחות, מאידך גיסא, מציעים מודל ייחודי . וכן הלאה, בשאלות של דת ולאום, לאומיות בתנאי סכסוך ועוד . להרף עין היסטורי, בשלהי המאה העשרים, היה נדמה שעבר זמנה של הלאומיות . בחסות חזון גלובליסטי המבקש לטשטש גבולות ולהשטיח את העולם הלך והועם זוהרה של הלאומיות, והוגים ליברלים רבים התנכרו לה . אולם העשורים הראשונים של המאה העשרים ואחת מוכיחים שהלאומיות היא "כאן כדי להישאר" . בארצות הברית, באירופה, בחלקים של אסיה ובאזורים נוספים בעולם, התנער נמר הלאומית מרבצו . בכמה מדינות הוא הזין ומזין תנועות פוליטיות המבקשות להדגיש את האופי הלאומי על חשבון ערכים ליברליים, ובכמה מקרים הלאומיות אף מתגלגלת לכדי לאומנות פתולוגית . אל מול תופעות אלו ניצבים מי ששוללים את הלאומיות ( ולא רק את הלאומנות ) מכול וכול וממשיכים לחתור לעולם של זהות גלובלית חזקה וזהויות פרטיקולריות מוחלשות ושטוחות . רבים אחרים, ובהם גם מי שדוגלים במפגיע בערכים ליברליים, אינם שוללים את הלאומיות, אבל מבקשים להכיל אותה ולאזן אותה בערכים אחרים . ישראל היא מדינת לאום מובהקת, אבל גם דמוקרטיה הדוגלת בערכים ליברליים מיום היווסדה . מסמך התשתית שלה, "מגילת העצמאות", מבטא את השניות הזאת ומדגיש את השורשים הלאומיים ואת הביטויים הפרטיקולריים שביקשו מייסדי המדינה להעניק לה, לצד הזכויות והערכים האוניברסליים שביקשו שהיא תבטא . קיומה של מדינת ישראל המודרנית מעת הקמתה ועד עתה מבוסס על היותה מדינה יהודית . בלי יהודיותה, "מדינת ישראל", בהיותה מופעו המודרני של בית לאומי לעם היהודי, תחדל, הלכה למעשה, להתקיים . לישראל, כמדינת לאום יהודית, ייחוד לא רק בהשוואה למדינות הלאום האזרחיות, אלא גם בהשוואה למדינות הלאום האתניות המערביות . במדינות הלאום האתניות הייחוד הלאומי הוא שילוב של מוצא ותרבות משותפים, ואילו במדינת הלאום היהודית הייחוד הלאומי כרוך באופייה המיוחד של היהדות, שהיא שילוב מורכב לא רק של מוצא ותרבות אלא גם של דת ייחודית . כנגזר מכך, מדינת ישראל איננה מפרידה בין דת למדינה, והדת ( על מגוון פרשנויותיה,

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר