מבוא

עמוד:13

מבוא׀ 13 ופנטזיה, עיסוק בנושאים גדולים ודובר שירי, שהוא נציגו של הכלל . ההתפתחות של שירת גורי לאחר פרחי אש פורשה כניסיון לעדכן את הפואטיקה האלתרמנית ולהתאימה לשינויי הטעם והזמן . אולם כשיצאו לאור ב- 1998 שני כרכי השירים, אסופת יצירתו השירית של גורי, התברר שהאוסף אינו פותח בפרחי אש אלא בקובץ 'שירים ראשונים', ובו שירים מוקדמים שטרם פורסמו . 2 הקובץ נפתח ב'שיר על הפחד' שיר אוטוביוגרפי-וידויי מובהק, המתאר חוויית ילדות קמאית : 'אֲנִי בָּא לִכְתֹּב לָכֶם עַל מַשֶּׁהוּ מוּזָר, עַל דְבַר הַפַּחַד / נוֹלַדְתִּי עִמּוֹ וְהוּא הָיָה צִלִּי' ( השירים, כרך א, ,1998 עמ' 15 - 17 ) . בארכיונו של גורי, שהועבר לספרייה הלאומית, יש כתבי יד רבים של שירים וקטעי שירים שהמוקדמים בהם נכתבו כבר ב- 1941 . 3 השירים המוקדמים מראים שראשית דרכו הפיוטית של גורי הייתה שונה מזו המצטיירת בפרחי אש, וכי יסודותיו הראשונים של העולם האישי שנבנה ביצירותיו המאוחרות, נמצאים כבר בהם . מעקב אחר יצירות גורי על פי סדר פרסומן מראה שעולם הילדות וקורות משפחתו הופכים לנושאים מרכזיים וגלויים רק ביצירת הפרוזה הספר המשוגע ( 1971 ) ובספר השירים מראות גיחזי ( 1974 ) , אך ככל שהתפתחה יצירתו, התרבו בה היסודות האוטוביוגרפיים ונחשפו בהדרגה קורות משפחתו וחוויות ילדותו . הטקסטים המוקדמים הנמצאים היום בידינו, מראים שחוויות הילדות, הביוגרפיה האישית ואוצר הדימויים הרומנטי הזינו את שירתו מראשיתה . 2 ברשימת ביקורת שנכתבה לרגל הופעת השירים, הצביע אריאל הירשפלד על כך שהשירים המוקדמים מאפשרים נקודת מוצא חדשה לדיון בשירת גורי שאינה קשורה לשירת אלתרמן . 'רק אזכור חתונה של דמים שם הייתה, עליזת זיקוקים ורועמת' ( הארץ, 1998 . 5 . 8 ) . 3 במסה האוטוביוגרפית 'ראשית משוערת' מספר גורי שהחל לכתוב שירה באופן רציני ומתמשך בגיל שמונה-עשרה ( עם השירה והזמן, כרך א, עמ' 7 ) , משמע השירים הנמצאים בארכיון הם ראשית יצירתו .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר