הקדמה

עמוד:13

ה ק ד מ ה 13 לטעמי, ניתן לראות בחמש המסות מעין טיעון מתקדם אחד ובמרכזו כמה טענות קשורות, שהבנתן מובילה למבוי סתום ולהיעדר אפשרות להמשיך ולהתקיים עם האחרים בעולם . יחד הן חושפות את משמעותו של שלטון הרייך השלישי בדרכים שהן אולי מעֵבר לכפרה, אך כלל וכלל אינן מעֵבר לאשמה . למעשה, ניתן לראות בטקסט כולו כתב אשמה אדיר נגד המערב הנוצרי, המודרנה וגרמניה, המתגלה בעצם ככתב אשמה נגד היכולת האנושית להתנכר לאדם, אשר הללו גילמו בין השנים 1939 ל- 1945 . המסה הראשונה מציגה את הדרתו הרדיקלית של אמרי מעצמיותו שלו, תרבותו ומרקם יחסיו והעמדת קיומו ומשמעותו על הגופניות המכשירית 1 השנייה מבהירה הלאה את המשמעות של אובדן זה כאובדן כל גרידא . אמון בכל עולם משותף, ובמין האנושי בכלל . המסה השלישית ממשיכה ודורשת במשמעותו של עולם אנושי משותף או "מולדת", שמתוכו ביכולתנו להתפתח ולהתעצב כבני אנוש וכאישיויות מוסריות . ובהגיע אמרי אל המסה הרביעית, על אודות "רגשי טינה", הוא למעשה מגיע לשלב הסקת המסקנות האיומות מתוך המצב שאליו נקלע . כפי שנראה בהמשך, מוביל אותו מצבו אל הקביעה שניטשה שגה, וכי ביכולתם של רגשי טינה לגלם את התגובה המוסרית הראויה ביותר, כך בהקשר שלו . וכן כי התגובה הראויה לתגובה, כלומר לטינה עצמה, היא באִיון עצמי ובהתאבדות . המסה החותמת את הקובץ תכליתה להבהיר סופית מדוע אין ביכולתו של אמרי להיות חלק מקהילה אירופית, או עולמית כלשהי, וגם לא להצטרף לעם 2 היהודי היושב בציון . 1 משמעות המילה "מכשירי" בהקשר זה היא אינסטרומנטלי, פרוצדורלי, אוטומטי-מכני . כלומר, משהו המוצג ככלי או פונקציה המשרתת דבר שאינו הוא עצמו, כאשר פונקציה זו מתמלאת באמצעות מעקב אחר כללים ונהלים לא-אישיים וכלליים, באופן לא מודע ומיידי . באשר למצבו של אמרי, מציין הביטוי את הורדתו לדרגת "מכונה אנושית" או אוסף אפשרויות פעולה כלליות המשרתות את הישדרדותו בלבד, ללא שום קיום שמעבר לגופני-מכני . 2 כל ההפניות בגוף הטקסט הפרשני הן ל ז' . אמרי, מעבר לאשמה ולכפרה, ניסיונותיו של אדם מובס לגבור על התבוסה, תרגם יונתן ניראד, מבוא והערות שוליים אילנה המרמן, עם עובד, תל-אביב, 2004 . הפניות לספרות משנית ומחקרית יופיעו בהערות השוליים .

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר