הזמנה למסע

עמוד:9

מבוא | 9 למצוא תוכניות העשרה חוץ בית ספריות המשלבות תכנים מתוך הגיאומטריה הפרקטלית, ותקצר היריעה מלסקור אותן בספר זה . מסקר ספרות שעסק בהוראת גיאומטריה פרקטלית ( 2015 Chen, ) , עולה שמחקרים שנעשו על שילוב נושא הפרקטלים בהוראה מעידים על התלהבות מצד מורים, סטודנטים ותלמידים ועל תרומתו של העיסוק בנושא להגברת המעורבות של הלומדים בתהליך הלמידה . גם ניסיוננו בעבודה עם מורים ( שריקי ונוטוב, 2019 ; 2016 Nutov, 2017 ; Nutov & Shriki, 2016 ; Shriki & Nutov, ) מלמד שמורים מגלים סקרנות רבה ועניין גדול בלימוד נושאים מתוך הגיאומטריה הפרקטלית וכן בשילובם בהוראה . מעבר לעניין ולהתלהבות, חוקרים בתחום החינוך המתמטי מצביעים על כך שלימוד הגיאומטריה הפרקטלית מסייע לתלמידים להכיר את המבנה של מגוון צורות ולפתח את החשיבה הלוגית - דדוקטיבית שלהם . יש לזכור שאף שלהתפתחות הגיאומטריה האוקלידית יש תפקיד מרכזי בהבנת המרחב שאנו חיים בו ובתיאורו, היא אינה מספקת כלים מתאימים כדי להסביר את כלל התופעות הקשורות לצורות ולאובייקטים שאינם מתנהגים בהתאם לתבנית קבועה או צפויה מראש, כגון מערכת כלי הדם, רשתות של נהרות או אורכו של קו חוף . ההסבר של תופעות מסוג זה דורש ממורים להיות בעלי ידע בגיאומטריה פרקטלית, שכן היא זו שמספקת הסברים לתופעות טבע רבות שלגיאומטריה האוקלידית אין מענה עבורן, וככזאת היא גם מציעה דרך חדשה לחשיבה על גיאומטריה ( 2015 Chen, ) . עם זאת, מובן שהגיאומטריה הפרקטלית אינה מספקת תשובות לכל התופעות שלא ניתן להן מענה במסגרת הגיאומטריה האוקלידית . לשם כך התפתחו גיאומטריות לא אוקלידיות נוספות, כגון גיאומטריה היפרבולית, גיאומטריה פרויקטיבית, גיאומטריה כדורית ועוד . נשאלת אם כן השאלה, מהם אותם מאפיינים של הגיאומטריה הפרקטלית, שהופכים את העיסוק במתמטיקה לא רק למאתגר, אלא גם למהנה . כפי שתוכלו לראות בפרקי הספר השונים, העצמים המתמטיים המכונים פרקטלים מבטאים עושר חזותי, מגוון וייחודיות . היבטיהם החזותיים מאפשרים לגייס את חוש הראייה של הלומדים ואת האינטליגנציה הרגשית שלהם לצורך יצירת הניעה ללמידה מתוך הנאה ( 2005 Raiteri, ) . בנוסף לכך, הגיאומטריה הפרקטלית מאפשרת לקשר בין נושאים מתמטיים הכלולים בתוכנית הלימודים, ואף בין המתמטיקה לבין תחומי דעת אחרים . לכן היא יכולה לשמש כבסיס לביצוע פעילויות חקר ולהוביל את התלמידים לגלות תכונות בלתי מוכרות, וכך לתמוך בהתפתחות הסקרנות שלהם ללמידה . גישה זו עולה בקנה אחד עם ההכרה ההולכת וגוברת

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר