מבוא

עמוד:13

מבוא 13 נשיא המדינה לשעבר, ראובן ריבלין, שבנאום פורץ דרך בכנס הרצליה 2015 אמר כי הגיעה השעה שישראלים יכירו "בסדר הישראלי החדש" : התהליכים הדמוגרפיים המעצבים מחדש את פניה של החברה הישראלית, יצרו למעשה "סדר ישראלי חדש" : סדר שבו אין עוד רוב ברור ואין מיעוטים ברורים ; סדר שבו החברה הישראלית מורכבת מארבעה מגזרים, ואם נרצה ארבעה "שבטים" מרכזיים, שונים מהותית אלה מאלה, שילכו ויתקרבו זה אל זה בגודלם ; סדר שבו, אם נרצה ואם לאו, "מבנה הבעלות" על החברה הישראלית ומדינת ישראל משתנה 7 לנגד עינינו . ריבלין קרא לישראלים להכיר בקיומו של "הסדר הישראלי החדש", ה"דורש מאיתנו היום לעבור מהתפיסה המקובלת של רוב ומיעוט, לתפיסה חדשה של 8 אף על פי שבדבריו לא הזכירשותפות בין המגזרים השונים בחברה הישראלית" . את האתוס הקהילתני, למעשה הנשיא קרא לאמץ אתוס זה, אשר יכיר בשונות של הקהילות בישראל ובה בעת יאחד אותן כך שיוכלו ליצור שותפות ביניהן . כשנבחן להלן את הפוליטיקה של השירות הלאומי-אזרחי, נעקוב אחר השינויים באתוסים שהתקיימו בישראל לאורך השנים . אנו נשאף להבין מדוע עורר נושא השירות הלאומי-אזרחי מחלוקת כה עזה ומדוע הפולמוס סביבו לא שכך עד היום במגזרים מסוימים . נבחן את הצעות החוק לקביעת תוכנית שירות לאומי-אזרחי, וננסה להסביר מדוע הן נדחו על ידי ממשלות ישראל השונות, למרות הצורך הממשי שלה במתנדבים . נשאל מדוע תוכנית השירות הלאומי, שנוסדה בשנת 1971 , נותרה מוגבלת לבנות דתיות במשך כמעט שלושים שנה ולא הורחבה לקבוצות אוכלוסייה נוספות, אפילו לא לאלה שקיבלו פטור משירות צבאי בגלל מוגבלות פיזית . נבחן את הקשיים ואת האתגרים שעמדו ושעומדים בפני קובעי המדיניות בבואם להקים שירות לאומי-אזרחי במגזר 7 "דברי נשיא המדינה בכנס הרצליה", 7 ביוני ,2015 / https : / / www . runi . ac . il media / xqfbmkmg / rivlinsh 15 . pdf 8 שם . וראו גם : ליס, 2015 .

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר