מבוא

עמוד:9

מבוא 9 במילואים היא עד גיל 40 . על צבא ההגנה לישראל הוטלו גם מטלות אזרחיות : חיילים שובצו בתפקידים בתחומי החינוך, הרווחה וקליטת עולים חדשים . השירות הצבאי הפך לטקס מעבר חובה עבור צעירים וצעירות ועבור עולים חדשים, ושימש אמצעי הכללה לכל מי שמצא מכנה משותף באתוס הציוני . לעומת זאת, עבור החרדים, שלא הזדהו עם אתוס זה, ובחרו ללמוד תורה במקום לשרת, ועבור הערבים הישראלים שהיו פטורים משירות, אי-שירות 4 היה מכשול להשתלבותם במשק ובחברה הישראלית . כיום צעירים ישראלים רבים אינם משרתים בצבא מסיבות שונות . נתונים שצה"ל פרסם בשנת 2019 הראו שרק % 69 מהגברים היהודים התגייסו לצה"ל, לעומת % 77 מהגברים היהודים שהתגייסו בשנת ,2005 ובין הנשים רק % 56 5 אם מצרפים את הערבים למשוואה יוצא שרק % 40 מהגברים התגייסו לצה"ל . ורק % 33 מהנשים משרתים בצבא . מציאות זו, שהחמירה בשנים האחרונות, עוררה מחאה מצד המשרתים נגד מדיניות הגיוס של הממשלה, שנתפסה בעיניהם כמדיניות לא שוויונית ולא הוגנת בעליל . בעשורים הראשונים של המדינה המחויבות האידיאולוגית לאידיאלים ציוניים והגאווה בשירות לאומה שימשו פיצוי על חוסר השוויון המובנה במדיניות הגיוס . חילונים ודתיים שהיו שותפים לאתוס לאומי-ממלכתי איתן האדירו את השירות הצבאי ואת התרומה למדינה . ערכים אלה קודמו בתוכניות הלימוד בבתי הספר הממלכתיים, באמצעי התקשורת ובתנועות הנוער הציוניות . כ"אומה במדים" ישראל ראתה בשירות בצה"ל, "צבא העם" שלה, מרכיב חיוני של אזרחות טובה . מחקרים על אודות השנים הראשונות לאחר הקמת המדינה תיארו כיצד 6 שירות צבאי תרם לשילוב חברתי ויצר הון חברתי אצל אלו ששירתו בצה"ל . השירות יצר קשרים אמיצים בין חיילים – ותיקים ועולים חדשים, אשכנזים וספרדים – וסיפק למשרתים רשת קשרים שסייעה במציאת מקום עבודה לאחר השירות . לעיתים קרובות עברוֹהצבאי של מועמד לתפקיד מסוים או למשרה 4 לוי, ,2007 עמ' 38 – 51 . 5 ארלוזורוב, 2019 . להרחבה ראו : מלחי, 2021 . 6 1979 , Roumani

הוצאת אוניברסיטת אריאל בשומרון, אריאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר