הקדמה

עמוד:10

, עקב בדאגה אחרי דנציגר 2005 ברק , שפרש מכס השיפוט בשנת והרטוריקה הלעומתית שבה נקט . הוא הבין שקריאת התיגר של דנציגר בנוגע לפרשנות החוזה עלולה לפגוע באופן הרסני במפעל חייו , ולכן הוא החליט לשבור את הכלים — למען יראו וייראו . ההיגיון פשוט : אם דברי ביקורת של שופט עליון בנוגע לתחום מומחיותו הם " שליפה מהמותן ," מה יגידו אזובי המשפט ? אם דוקטור למשפטים עטור תהילה ונשוא שם אינו כשיר לנתח כראוי את הגותו של ברק , האם חבר כנסת , או סתם אזרח פשוט ) רחמנא ליצלן ( , ישים נפשו בכפו וינסה לעשות כן ? ! ברק חבט בדנציגר האומלל כדי לשלוח מסר ברור : הנני כאן , לא יהיה פה ניסיון הפיכה . מפעל חיי אינו נתון למשא ומתן . למועצת שומרי החוקה יש מנהיג עליון מובהק ודרך ברורה . איש לא יפגע במורשת , איש לא יקהה את חרב הפרשנות . ••• סיפורה של הפרשנות השיפוטית החדשה מסייע לנו להבין כיצד הופקעה זירת הרעיונות הישראלית על ידי סיעת משפטנים ; תחת ידיהם תועל הדיון הציבורי מכיכר העיר להיכל המשפט . המשפטן הציבורי הישראלי בן זמננו לא מסתפק עוד באבחנות , איתור תקדימים ויצירת היקשים , אלא הוא עוסק במופלא ומברר עבור כולנו מהו האינטרס הציבורי . משיח ציבורי רחב ומבוסס פולמוס , אשר מתפשט באופן מנומק בזירת הרעיונות ומשפיע על הציבור ונבחריו , עברה הציבוריות הישראלית לרטוריקה משפטית מורכבת וסבוכה , בעלת הגיון פנימי עצמאי וטרמינולוגיה מתעתעת . המטרה היא לנצח בוויכוח על ידי מניעתו . כמו ארבינקא , גיבורו של קישון שמצא דרך לנצח בכל משחק , גם תומכי האקטיביזם השיפוטי המציאו משחק פוקר יהודי - חוקתי בעל חיים ותודעה משל עצמו . גם אצלם , כמו במקרה של ארבינקא , משחקים פוקר בלי כללים נוקשים | מפלגת בג " ץ 10

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר