פתח דבר

עמוד:10

10 ייינַּמַּוִתינַרָּכִותילַרָּכִות ממש בין גיבורהּ, הנושא שם מקראי, ובין הדמות המקראית, בחינתה מקרוב תיטיב עימה . לעיתים אף תחשוף פן חבוי בדמות, שללא גילויו תהא חסרה . דוגמה לתרומת תשתית מקראית להרחבת משמעויות יצירה שכותרה כשם דמות 1 שאינו נדון מקראית נשית, תוצג להלן בשיר 'אשת לוט' מאת ויסלבה שימבורסקה, בפרקי הספר הזה . העיון בו כאן נועד לטעימה ראשונית בלבד מכוחו העצום של עיון בין-טקסטואלי, המפגיש טקסט מקראי מוקדם עם טקסט אומנותי-בדיוני מאוחר . אשת לוט נזכרת לראשונה במקרא לאחר שלוט הצטווה לצאת עימה ועם שתיים מבנותיהם מסדום ( בראשית יט 15 ) . היא נזכרת שנית בפסוק הבא . בשני המקומות האלה קולה אינו נשמע, כשם שלא נשמע קודם לכן . למשל כאשר אנשי סדום נעדרי 2 הציע לוט להמירם בבנותיו, שהןהמוסר תבעו את האורחים הזרים למשכב זכר, גם בנותיה, ואולם לוט לא התייעץ עימה . מחד גיסא תמיהה היא, שכן גדל בבית דודיו, שבו קולה של שרה נשמע ברמה והיא הייתה שותפה פעילה בכול, ויתר על כן, אף א-לוהים צידד בה ולא באברהם כשתבעה ממנו לגרש את הגר ואת בנה וציווה עליו : "כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה שְׁמַע בְּקֹלָהּ" ( שם כא 12 ) . מאידך גיסא, ייתכן שאין התמיהה גדולה כל כך, שכן בזמן העתיק שבו התרחש האירוע לא היה לאישה מעמד 3 בין כך ובין כך, אשת לוט עשתה מעשה והפרה את הצו שניתן ללוט : שווה לבעלה . 4 ושילמה על כך בהפיכתה "אַל תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ" ( שם יט 17 ) , שכנראה חייב גם אותה, ל"נְצִיב מֶלַח" ( שם 26 ) . פשוטו של פרק יט מעלה תמיהות נוספות באשר להליכותיו של לוט עימה ולמקומה בביתם . מפתיע שלא ביקש את עזרתה בהכנת הארוחה לאורחיו, שלא כדודו שנעזר בדודתו ( שם יח 6 ) . תמוה שאינה נזכרת בהוראות אורחיו — "וַיֹּאמְרוּ הָאֲנָשִׁים אֶל לוֹט, עֹד מִי לְךָפֹה חָתָן וּבָנֶיךָוּבְנֹתֶיךָ, וְכֹל אֲשֶׁר לְךָבָּעִיר" ( שם יט 12 ) . וכי לא הייתה חשובה לפחות כחתניו, כבנותיו, או כקרוביו בעיר ? גם הסיבה להפיכתה לנציב מלח תמוהה . הרי השאירה בעיר שתי בנות נשואות ! קשה אפוא להבין מדוע אינה שותפה פעילה בסיפור דרמטי-טרגי זה . הכתוב סתם ולא פירש בעניין אפיונהּויחסיה עם אישהּ, אך הפרשנות הרחיבה על כך בכמה דרכים . הידועה שבהן היא הפרשנות שדנה אותה ברותחין, כגון מדרש זה : 1 . י ולוחםיוילוי 1923 . יכרטפניתרתפיאפי 2012 . ימשיפפםירילכונ,ימסאוםיימםפגמםיסרפיםיצפרםום . ינלםי רפסיכיתלילשכםי 1996 . 2 . י לחעםיפש"ו,יפשת"ת,יאתייעזפא,יפח"ק,ידזקיכוייאדפותירופישינשיפשיוח"עיתרסיקי"ניֹצִואֵתיאֵלֵוכיּייְכֵחְעָני אֹםָת"י ( תפאשוםיוטי 5 ) יניאימשנתיזנפ . ידזקיכוימחגושישודסותיאלייליייתנםעללים : י"לחתפיעתופנינויי םיתעותיאיםתילנםעילליתנת"י ( רופישידזקיכויעליאםפ ) . 3 . י נחויייתנךידיפגימגתיליםימדקפיזנ . 4 . י נרופישידזקיכויינרופישיפח"קיעליאםפ .

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר