הקדמה

עמוד:13

הקדמה | 13 שנים רצופות רבות לטובת מקום עבודתם, שתדיר משגר אותם גם מעבר לים, ולאו דווקא כדי לקחת משם את "המצוה הזאת" ( דברים ל', יא ) . במישור המקרו כלכלי המשוואה "אם אין קמח אין תורה" מתפרשת כלשונה . קיום חיי רוח מותנה בפעילות סדירה של תשתית כלכלית נאותה . לאור תפיסה זו, מנסה החיבור הנוכחי להאיר את הקשרים ההדדיים שבין קמח לתורה, על פי סדר פרשיות התורה . גרגרי הקמח זרויים בתוך הפרשיות במינונים שונים, בהתאם לאופייה של כל פרשה ופרשה . בחלק מהפרשיות משובצים נושאים כלכליים מרכזיים, באחרות מיקומם בולט פחות, ויש פרשיות שאיתור סממניהן הכלכליים טעון מידת מה של יצירתיות . ההתייחסות אינה מצטמצמת לפסוקי התורה שבכתב, אלא מסתמכת על מגוון מקורות תורניים, החל בגמרא וצבא פרשניה, דרך ספרות הפוסקים ונושאי כליהם, וכלה בספרות השו"ת שהתפתחותה נמשכת גם היום, כמקדמא דנא . זעיר פה זעיר שם פזורות נגיעות מספרות המחקר המקראי היהודי והכללי, ככל שהן נוגעות לעניין . למען הבהירות והמיקוד, כל פרשה נידונת לאור כותרת כלכלית, הנשענת על מודל, תיאוריה, או ממצאים אמפיריים, הנוגעים לנושאים הנמצאים בסדר היום העולמי . המונחים הכלכליים- מקצועיים מוסברים בקצרה, ככל שיד המחבר מגעת, כדי להבהירם לקוראים שאינם בקיאים במדע הכלכלה . לעיתים אני מביע את דעותיי, שאינן בבחינת תורה מסיני, וכל הרוצה לחלוק, יבוא ויחלוק . בחרתי בסגנון כתיבה שאינו מדעי צרוף, ולכן הרשיתי לעצמי להסתמך גם על התייחסויות עממיות יותר . פה ושם נשזרו בין השורות נימות אישיות ומשפחתיות, גם כדי להעשיר את אוסף המקורות, גם כדי להעמיק את ההיכרות עם הקוראים, וגם כדי להעלות לברכה את זכרם של קדמוניי . יהי חיבור זה נר לנשמותיהם הטהורות . במהלך הכתיבה הוקדשה תשומת לב מיוחדת לגיוון הנושאים הכלכליים . הקורא הביקורתי יזהה מן הסתם חפיפות קלילות בין תוכנן הכלכלי של אי אלה פרשיות, אך עיון ברשימת כותרות הפרשיות מגלה כי הן מקיפות טווח רחב מאוד של ענייני כלכלה וחברה, מהם כלליים יותר, ומהם בעלי זיקה עמוקה יותר לנושאים יהודיים ייחודיים . טרחתי והשתדלתי להוציא מתחת ידיי חיבור עדכני ואקטואלי, כפי שמעידות כותרות כמו אקולוגיה וקיימות, יזמות טכנולוגית, ניהול סיכונים, ומימון ציבורי, אם כי קצב ההתפתחות הכלכלית בת זמננו, עלול ליישנו עד מהרה . בפרשיות המצטיינות בריבוי עניינים כלכליים, נבחר הנושא לפי טעמי האישי, שאינו עולה בהכרח בקנה אחד עם טעמו הפרטי של כל קורא וקורא . בהיותי בן

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר