הסידור הארץ־ישראלי בעת החדשה

עמוד:13

היסטוריה, משמעות, פענוח 13 של הסידור, למשמעותם הקהילתית מרחיקת הלכת, ולאופן שבו הם משקפים את המקום ואת הזמן שבהם נוצרו . 3 סידורים בני העת החדשה, יש להדגיש, כמעט לא זכו לתשומת לב מעין זו . 4 על רקע כל הנאמר, ספר זה מהווה ניסיון להביט מקרוב, במבט ראשוני אך רב ממדי, בקבוצה של כ- 70 סידורים ארץ-ישראליים בני העת החדשה : אחדים מהם שהודפסו במחצית השנייה של המאה התשע עשרה ; עוד כמה שהודפסו בתקופת המנדט ; ורובם המכריע סידורים שהודפסו בישראל, מאז הקמת המדינה ועד היום . כלל הסידורים משתייכים לעולם התפילה וההלכה האורתודוכסיות, והעיון בהם ובייחודם מתמקד לאו דווקא בנוסח התפילה עצמו, כי אם בכלל הרכיבים המייחדים כל סידור והופכים אותו למה שהוא . זאת, תוך התייחסות למקום ולזמן שבו הופיע כל סידור, ולא אחת גם להקשר האידאולוגי והחברתי שבו יש לפרש את עצם הופעתו . כדי להציב את סקירת הסידורים בהקשר היסטורי ותרבותי רחב יותר, מוקדש פרק זה, בחלקו הראשון, לתיאור ( ראשוני ) של כמה מן הפרקים העיקריים בתולדותיו ובהתפתחותו של הסידור כספר מודפס, בייחוד בעת החדשה ובמרחב הארץ-ישראלי . לאחר מכן תיסקרנה בקצרה אחדות מן הדרכים שבהם מבדל עצמו כל סידור מחבריו המצויים על אותו המדף . הפניית תשומת הלב אל דרכים אלו, יכולה לסייע בפענוח ייחודו של כל סידור, ובהבנת האופן שבו הוא משקף את דמותם ואת ערכיהם של העורכים ושל המתפללים בו גם יחד . אל הדפוס וממנו : שורשים, מאפיינים ודפוסים התגבשותה ההדרגתית של התפילה היהודית החלה כבר בראשית האלף הראשון, ונמשכה בהתמדה לאורך תקופות המשנה והתלמוד, הגאונים וימי הביניים . גם הכינוי “סדר תפילה" מצוי כבר במקורות התלמודיים, ואולם סידור התפילה המוכר לנו – במשמעותו הנדונה בספר זה – הוא במידה רבה 5 תוצר של מהפכת הדפוס ושל השפעותיה . אמנם, על פי רוב נהוג לתאר את אחדים מחיבוריהם של הגאונים כסידורי התפילה הראשונים, ואולם ‘סידורו' המוקדם של רב נטרונאי גאון נכתב למעשה כתשובה הלכתית הנוגעת לסדר אמירת “מאה ברכות" ביום, וגם חיבוריהם המלאים יותר של רב עמרם גאון ורב סעדיה גאון ( שהשפעתם הרבה היא 3 בהקשר זה, דומה שיותר מכל נחקרו סידורי הגאונים, סידור הרמב"ם, סידור רש"י ומחזור ויטרי ( שיוזכרו כולם להלן ) , ומן העת החדשה זכו לתשומת לב מיוחדת, בין השאר, סידור האר"י, סידור הרש"ש וסידור הגר"א . 4 לניתוח מעמיק וייחודי אחד של משמעותם הרב-ממדית של סידורי תפילה עדכניים במרחב המזרחי הישראלי ראו : נ' ליאון, חרדיות רכה : התחדשות דתית ביהדות המזרחית , ירושלים תש"ע, עמ' 83 - 109 ; הנ"ל, 'סידורים במהפכה : על הארגון החברתי של סידור התפילה הספרדי הפופולרי', נ' רובין וש' גוזמן כרמלי ( עורכים ) , כוחן של מילים : אנתרופולגיה של טקסטואליות יהודית, ירושלים תשפ"ב, עמ' 195 - 215 . 5 לתיאור בסיסי של שלבי התופעה בתקופות קדומות אלו, ראו : אלבוגן ( לעיל, הערה 1 ) , עמ' 266 - 268 . על הכינויים "סידור" ו"מחזור" ראו : א"מ הברמן, על התפילה , לוד תשמ"ז, עמ' 34 - 35 .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר