פתח דבר

עמוד:10

פותח סידור | פתח דבר 10 שהביא אותי באופן טבעי להתמקד לא אחת בסוגיות הנוגעות אליו, לעיתים על חשבון רכיבים אחרים, חשובים ומסקרנים לא פחות . לפיכך, רשימת הסידורים שנסקרה, איננה מתיימרת להיות מדגם מייצג ממשי של כלל הסידורים שראו אור בארץ ישראל בעת החדשה, ואף לא בהכרח של התופעות השונות שהם מבליטים . עם זאת, הגיוון התקופתי, העדתי והאידאולוגי הנכלל בה, הופך אותה בכל זאת, כך אני מקווה, לשיקוף מוצלח של נוף הסידורים הארץ-ישראלי כולו – לפחות זה האורתודוכסי . הסידורים החוץ אורתודוכסיים, חרף העניין הרב הטמון בהם, לא נסקרו במסגרת זו מאחר שההקשר האידאולוגי וההלכתי שעמד ברקע יצירתם, שונה מאוד מזה האורתודוכסי, ומחייב דיון נפרד בהם ובמשמעותם . הכתיבה השבועית שהפכה עד מהרה לחלק משמעותי ( ומהנה במיוחד ! ) מהשבוע המשפחתי הביאה אותי לדפדף תחילה פעם נוספת בסידורים מוכרים שהיו מצויים ברשותי וברשות בני משפחה נוספים . בשלב הבא הביאה היא גם להיכרות ראשונה עם מגוון רחב מאוד של סידורים נוספים, בשלל נוסחים, שאת רבים מהם מצאתי בתחתית מדף הספרים בבתי כנסת, בבתי מדרש ולעיתים גם בחנויות ספרים – במקום מגוריי ומחוצה לו . בהקשר זה אני חב תודה עמוקה לכל השואלים, המציעים והמגיבים – באופן אישי או מעל דפי הרשת – שסייעו לי כל אחד בדרכו, העניקו לי ידיעות שלא הייתי נחשף אליהן בכוחות עצמי, וחייבו אותי לא אחת לתקן ניסוחים או אבחנות שלא נבדקו או נוסחו כהלכה . ההצדקה שבקיבוצן ובהצבתן של הסקירות זו לצד זו, נשענת בראש ובראשונה על ההנחה שמצוי בהן מידע רב שאינו קיים במחקרים קודמים, וממילא אינו נגיש לציבור הרחב . מעבר לכך כוללות הן התרשמויות אישיות שלי – או כאלו המתבססות על כותבים קודמים – שאני תקווה שגם בהן יימצא ערך . בין כך ובין כך, לפחות בחלק מן המובנים ערכן של הסקירות גדול יותר כשהן מוצבות האחת לצד חברתה . זאת, מאחר שפרטים שונים הנוגעים לסידור אחד, רלוונטיים מאוד גם לדיון בסידורים אחרים ובייחודם . כדי לאפשר קריאת רוחב נושאית של חלק מן הסקירות, הסובבת סביב סוגה מסוימת או סביב נוסח תפילה אחד, קובצו כלל הקטעים בספר סביב כמה שערים נפרדים . אלו מתייחסים הן לסוגיות של נוסח ועדה, והן להקשר האידאולוגי והחברתי של הסידורים השונים : סידורי היישוב האשכנזי הישן והחרדי ; סידורים ספרדיים ומזרחיים לדורותיהם ; סידורים תימניים ; סידורים שרכיביהם הלאומיים מובלטים בכוונת מכוון ; סידורים חינוכיים ; סידורים המיועדים לנשים ולנערות ; סידורים שנערכו ביוזמתם ובדמותם של אישים שונים ; סידורים שהועלו מן הגולה לארץ ישראל ; וסידורים המיועדים גם לציבור שאיננו בקיא בסידור ובעולם התפילה . הסדר הפנימי של כל אחד מן השערים הינו על פי רוב כרונולוגי, אך לעיתים סודרו הדברים באופן אחר, מסיבות שונות . לכל אחד מן השערים בספר צורפה הקדמה היסטורית ותמטית קצרה, המציבה את הסקירות הנקודתיות בהקשר רחב יותר,

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר