שער ראשון: מצוות החג ואופיו

עמוד:10

פסיפס בית הכנסת בציפורי . מימין לשמאל : סל הביכורים, שולחן לחם הפנים, קרבן התמיד . המאה החמישית לספירה ( צילום : זאב רדובן ) פסיפס בית הכנסת בציפורי התגלה באקראי במהלך חפירות ארכאולוגיות נרחבות שנעשו באתר הקדום . על פי המסורת שמונה עשר בתי כנסיות היו קיימים בציפורי ( ירושלמי כלאיים פ"ט ה"ד ) שהייתה מקום מושבה של הסנהדרין ועירו של רבי יהודה הנשיא . זהו בית הכנסת היחיד שהתגלה עד כה בציפורי . במרכז הפסיפס מצויר גלגל מזלות גדול, מעליו ומתחתיו מתוארים סמלי מקדש רבים, המנציחים את געגועי המתפללים למקדש ואת הציפייה שלהם לגאולה . בתמונה שלפנינו שלושה ספינים ( לוחיות ) . בשמאלי קטע מהפסוק ופריטים המתארים את קרבן התמיד ; הכבש, שמן, סלת וחצוצרות, באמצעי ניצב שולחן לחם הפנים מכוסה מפה, עליו נראים היטב שתים עשרה החלות, ולצידי השולחן שני בזיכי לבונה . שלא כמו בבית המקדש, בו היה השולחן מלבני, השולחן של הפסיפס בציפורי הוא עגול . הספין הימני משקף את הלכות הביכורים כפי שהיו נהוגות בזמן שבית המקדש היה קיים . במרכזו עומד סל הביכורים עשוי נצרים קלועים בדגמים שונים . כפי תיאור המשנה שם : "והעניים מביאין אותם בסלי נצרים של ערבה קלופה" ( ביכורים פ"ג מ"ח ) . בתוך הסל מונחים פירות . ביניהם ניתן לזהות אשכול ענבים, רימון, תמרים ותאנה . הדעות חלוקות מהם הפירות הנוספים . על פי המשנה ( ביכורים פ"א מ"ג ) מביאים ביכורים רק משבעת המינים, אך רבי שמעון בן ננס אומר שניתן לעטר את הביכורים גם בפירות שאינם משבעת המינים . משני צידי הסל תלויים תורים או בני יונה . כדברי רבי יוסי הגלילי בברייתא שבירושלמי ( ביכורים פ"ג ה"ד ) : "לא היו נותנין את הגוזלות על גבי הסלים שלא ינבלו הבכורים [ שלא יעשו צרכיהם על הפירות ] , אלא תולה אותן חוץ לסלים" . המצלתיים המצוירות מתחת לסל התלוו כנראה אל החליל שהִכָּה לפני שיירת הביכורים העולה לירושלים ( ביכורים פ"ג מ"ד ) . מקור ההשראה לתיאור סל הביכורים הוא בפסיפס "בית חג הנילוס" שהתגלה אף הוא בציפורי . הרצועה כולה, הכוללת את קרבן התמיד, שולחן לחם הפנים וסל הביכורים מהדהדת את המדרש בתנחומא תצווה י' ( מהדורת בובר נב ) הקושר בין השפע החומרי שהארץ מתברכת בו לבין הקרבת התמידים, לחם הפנים והעלאת הביכורים . ( להרחבה : זאב וייס, אהוד נצר, הבטחה וגאולה - פסיפס בית הכנסת מציפורי, מוזאון ישראל, ירושלים, ,1996 עמ' 14 - ,15 24 - ,25 38 - 43 )

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר