ובחג השבועות: קובץ מאמרים על חג השבועות

עמוד:2

חומר ויזואלי, תיאורו וניתוחו : יעל מאלי עיצוב עטיפה : זהבה ולדמן בשער : מתן תורה בסיני : Courtesy of the National Museum of Bosnia and Herzegovina, Sarajevo © The Sarajevo Haggadah, ca . 1350 פרט מתוך הגדת סרייבו שנכתבה ואוירה באזור ברצלונה שבספרד במאה הארבע עשרה, ונמצאת היום במוזיאון הלאומי של בוסניה בסרייבו . לפני נוסח ההגדה מופיעים שלושים וארבעה עמודים מאוירים המתארים סצנות מקראיות, מבריאת העולם ועד מות משה . בכל עמוד מתוארות שתי סצנות, לבד ממתן תורה, הזוכה לעמוד שלם משלו . במרכז התמונה עומד משה, לבוש גלימה ארגמנית ואוחז בשתי ידיו את לוחות הברית, הצבועים בצבע זהב . לוחות הברית הגדולים והמוזהבים בוהקים באיור המקורי . מעל משה מצויר ענן לבן מסוגנן . שופר אדום מגיח מתוך הענן מימין לראשו של משה . ייתכן שהקווים הזהובים הבוקעים מן השופר ומן הענן מייצגים את הקולות הנראים : "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת וְאֶת הַלַּפִּידִם וְאֵת קוֹל הַשֹּׁפָר וְאֶת הָהָר עָשֵׁן" . דמותו של משה מודגשת בתוך אש לבנה או ענן . הוא עומד על הר סיני קטנטן הצבוע בלבן ובירוק ומוסתר ברובו על ידי בני ישראל הניצבים בתחתית ההר . האמן מתאר כעשרים דמויות, חלקן מזוקנות וחלקן בעלות מראה נערי . הדמויות מוקטנות ביחס לדמותו של משה, וכולן נושאות עיניהן למעלה, אל משה . הן לבושות גלימות קטלוניות במגוון צבעים . גלימות אלו היו הלבוש האופייני של תלמידי החכמים בחברה היהודית הספרדית של המאה ה- 14 . למרגלותיו של משה מתוארת דמות הבולטת מעל בני ישראל ואוחזת בידיה ספר קטן . דמות זו מייצגת כנראה את אהרן או את יהושע, שתפקידם לתווך בין משה לבין העם . הכותרת העליונה של התמונה מצטטת את הפסוק "וּמֹשֶׁה עָלָה אֶל הָאֱלֹהִים" . בכותרת התחתונה כתוב : "וַיִתְיַצְּבוּ בְּתַחְתִּית הָהָר / וַיֹאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶה וְנִשְׁמָע" . סצנת מתן תורה בהגדת סרייבו מצוירת בקומפוזיציה דחוסה מאוד . בני ישראל יוצרים בסיס צפוף ומלוכד שממנו צומחת כלפי מעלה דמותו של משה . עשרים הדמויות, חלקן מוסתרות, עומדות כדבוקה אחת . העיצוב הדחוס מדגיש את ערכה של הקהילה, המובלט בהגדות הספרדיות ומשתקף בתמונה זו כמו בתיאורים רבים אחרים . דומה שהאמן ביקש להשמיענו כי כוחה של התורה וכוחו של המנהיג צומחים מתוך הקהילה היהודית . הדגש אינו מוסב על האירוע הטרנסצנדנטי של מתן תורה, אלא על קיומה ועל שמירתה . בני ישראל הם אלה הנושאים את משה האפוף בלהבות האש הלבנה או העשן הכבד . ( להרחבה, יעל מאלי, אמנות כפרשנות, כרך א', 2017 . עמ' 154 - 156 )

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר