א. הגבלת האנטינומיזם לעבר: המקושש (חטא מלכתחילה לשם התשובה בדיעבד)

עמוד:1131

בירה לשמה ' כביטוי הפרדוקס בהווה ' ע 1131 ' טוב המקושש השיג אפוא את השגת ' הידיעה ' שיש בתשובה , ההופכת את החטא הרע ל התשובה על הצדיקים הגמורים , ולכן ביקש לחטוא מלכתחילה בעלי מאד ' שהוא יתרון ולהביא את אור התשובה . לפי ר " צ , השגתו אומנם נכונה , אך הוא טעה לחשוב שניתן להשתמש בה מלכתחילה : יתברר אז כך אחר תשובה ועשה קלקל אם בדיעבד : רק שהואבזה , טעה אבל ימי ' מו ובאות שסדורות הללו כשנים ' חטאיכם יהיו "' אם } ישעיהו א , יח { לעתיד " בראשית " במאמר שמיד שיתברר והיינו , ( ב פט שבת ) ילבינו '" ' כשלג בראשית תחילה ב } = נהורא והדר חשוכא ברישא עולם של ברייתו היה שכן החושך , הוזכר ההוא אלא נהורא דלית והיינו , ( ב עז , שבת ) שאמרו כמו אור { , אחר כך חושך ו בזוהר שאמר כמו אין אור אלא זה היוצא מתוך החושך { ש } = חשוכא מגו דנפיק בודאי — לכתחלה אבל ; זכיותמזדונות נעשים יהיו ואז , ( א קפד , ב ," ח ) הקדוש בידו מספיקין אין ואשוב , אחטא ו " האומר : , זה על לסמוך ואסור כן לחשוב חלילה 2 . ( ב פה , יומא ) תשובה " לעשות של השגת ' הידיעה ' בין מלכתחילה לבדיעבד , היא הפתרון שהציע כפי שראינו , חלוקה המחקר ביחס לתשובה על חטאי העבר : בהווה ) מלכתחילה ( שולטת ' הבחירה ', ובעבר ) בדיעבד ( ' הידיעה ', שלפיה החטא היה רצון ה ' . גם כאן , לפי גרוסמן , ר " צ מציב סייג יקליזם השבתאי ( וחוזר על מפורש הממתן את משנתו הדטרמיניסטית ) וממילא גם את הרד חלוקה זו : מהכרת ' הידיעה ' שאפילו החטא בידי שמים ) שהיא הכרת התשובה של המקושש ( אין להסיק מסקנה אנטינומיסטית בהווה , שכן כוחה של הכרה זו מתקיים בדיעבד בלבד , כפרספקטיבה רטרואקטיבית מן ההווה על העבר ) לאחר שהחטא כבר להשיג שורש מציאות עולם הזה . ועל ידי זה שהבינו איך שורש מציאות הרע גם כן מאמיתותו יתברך הלכו בשרירות לבם ואחר תאוותם בחשבם דעם כל זה אין ניתוקים ד ' אין עוד מלבדו ' } דברים ד , לה { , , הקובע ש " בלא תשובה אין 368 מהשם יתברך , דהכל מהשם יתברך . ראו נבו , שהיו מגלין , עמ ' משמעות לרע כחלק מרצון ה '" . עם זאת , כפי שנראה בפרק זה , ' עבירה לשמה ' מבטאת את רצון ה ' גם לפני התשובה . ואילך ( במקושש , 63 , עמ ' מטרה . בדיוניו על ' עבירה לשמה ' דן רקובר ) ו , עמ ' קלג פרי צדיק ד , שלח 2 ( את ר " צ , שלשיטתו הכוונה הטובה בעבירה מלכתחילה , שבה 112 , הערה 65 ומזכיר בעקיפין ) עמ ' על המעשה , ולכן מתחרט במעשה , מנטרלת לכאורה אפשרות של תשובה , שבה השב רוצה החוטא אינה . לפי ר " צ אם הכוונה הטובה 1 בר אינו דן בכמה עניינים שמורים אחרת : צריך להיענש ; אך רקו , לפי ר " צ הכרת התשובה לעתיד לבוא תראה 2 . כפי שנראה בסעיף 2 היא מאפשרת תשובה ; מודעת . לפי ר " צ התשובה אפשרית גם 3 בעצמה שכל החטאים היו ' עבירה לשמה ' בעלת כוונות טובות ; ( , או למען התשובה ) כמקושש , כפי 5 , סעיף 10 ה עצמה ) כשאול ; ראו פרק כשהחטא תוכנן , למען הנפיל . לפי ר " צ יש לעונש על ' עבירה לשמה ' משמעויות נוספות ואף רדיקליות . 4 שנראה מייד ( ;

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר