מבוא

עמוד:8

8 || הלב יודע פירושו של חזקוני עוקב את פסוקי המקרא, ובדומה לרבים מפרשני המקרא היהודיים אף הוא מצוי בדיאלוג מתמשך עם פירושו של רש"י - תוך הערכה רבה, מחויבות עמוקה, הסכמה ולעתים פולמוס - עד שיש שראו בו סופרקומנטור, 3 פרשן-על, של רש"י . לצד השפעתו הגלויה של רש"י, ניתן למצוא בפירוש עקבות פרשניות נוספות, יהודיות ואחרות . מלבד זאת, מאופיין הפירוש בלשון ייחודית, במערכת רעיונית מגובשת ובהיבטים נוספים שעל אודותיהם נרחיב להלן . על אף החשיבות הפרשנית הרבה של הפירוש, הן מבחינה מהותית הן מבחינת מרחב ההשפעה שלו, טרם הוסבה תשומת הלב המחקרית הראויה לפירוש זה . למעשה, עד היום לא נחקר הפירוש במתודה סיסטמתית ראויה, ואספקטים רבים שלו - באשר לדרך הפרשנות הנהוגה בו והמוטיבים החוזרים בה, באשר למקורותיו הרעיוניים והספרותיים ובאשר לפרטים הביוגרפיים של מחברו - 4 עודם לוטים בערפל . ספר זה מבקש להשלים את החסר ולעמוד על דרכו הפרשנית של חזקוני, על מאפייניה הרעיוניים, הפילולוגיים והדידקטיים ועל האידיאות היסודיות והמגמות החינוכיות שמתוכם נתגבשה . לצד היבטים אלו ומתוכם, מבקש הספר לעמוד על גם על מקורות הפירוש והפרטים הביוגרפיים והגיאוגרפיים של מחברו . שלל היבטים אלו, פרשניים והיסטוריים, יידונו ממספר כיווני מחקר הכרוכים זה בזה . נבקש לנתח את הפירוש ולאפיין אותו מבחינה מחקרית פילולוגית-היסטורית, הן באמצעות התבוננות בפירוש גופו הן בעזרת מקורות חיצוניים . מתוך כל אלו ננסה לדלות שביבי מידע אשר ישפכו אור על דמותו העלומה של חזקוני, זמנו ומקומו . נוסף על כך, נאתר את מקורותיו הפרשניים - קדומים יותר וקדומים פחות - ונעמוד על תחומי הפירוש וננתח אותם . מתוך כך נדון גם בשאלת האקלקטיות - או למצער הקומפילציה - של הפירוש ונגדיר את מידת החידוש שלו, נעמוד על ייחודו הפרשני מחד גיסא ועל תלותו במקורותיו, מאידך גיסא . לבסוף, נשלב בין שני כיווני המחקר, זה ההיסטורי-ביוגרפי וזה הפרשני-פילולוגי . כל אלו יובילו אותנו אל המסקנה כי בניגוד למקובל עד כה פירושו של חזקוני אינו חיבור אקלקטי גרֵדא וכי מאפייניו הייחודיים מעמידים אותו כ פירוש מקורי חשוב ועצמאי במידה מסוימת . לצורך כתיבת הספר הסתייענו בכתבי היד המועטים של הפירוש המצויים בידינו, ובעיקר במחקרים שעסקו בפרשנות היהודית הימי-ביניימית למקרא . כפי שכבר נזכר לעיל, המחקר לנשים, שרובן לא היו למדניות, והוא כולל בתוכו קטעי פרשנות רבים בשם חזקוני . כך למשל בבר' יח, יד מצוטט חזקוני שלוש פעמים ; וכך גם בפרק כד, שבו מספר המחבר כעין אגדה עממית על מציאת אישה ליצחק, ובו מוזכר חזקוני תשע פעמים ( בפסוקים : ב, ג, יג, יז, כב, לד, לה, נג, נה ) . דומה שתופעה זו אינו מפתיעה כלל ועיקר משום שהיא תואמת את מגמותיו של ספר עממי זה . כפי שנרחיב בפרקים הבאים, חזקוני מרבה לפנות אל מחוזות הרגש העממי ואשר על כן אך טבעי הוא שמחבר צאינה וראינה השתמש בפירושו של חזקוני ושרבים מרעיונותיו שולבו בספר עממי זה . ראו יעקב אשכנזי ( מינוב ) , ספר צאינה וראינה המקורית, כרכים א - ג, ניו-יורק תשנ"ג . ספר בראשית יצא לאור גם בעברית . ראו הורביץ, צאינה וראינה לספר בראשית . 3 להגדרת המושג, ראו פרשל, סופרקומנטרים, עמ' 520 - 521 . 4 בהקדמתו, המלווה גוון אישי עז למדי, רומז המחבר למקורות פירושו ולהשפעות שונות . עם זאת, כוחן של רמיזות אלו מועט ביותר, ואת תולדות חייו לאשורן 'כבר אין לאל ידינו להבין' מתוך ההקדמה . ראו יפת, חזקוני, עמ' 105 .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר