מבנה האקרוסטיכון

עמוד:11

11 מווא מזמורים ל"ג, ל"ח וק"ג ) . אולם מכיוון שהאלפבית מצוי בארבעת הפרקים הראשונים במגילה, העובדה שבקינה החמישית יש 22 פסוקים היא בוודאי מכוונת, והיא נועדה להתאים את הקינה הזו למסגרת שבה היא מופיעה . מדוע כתב המשורר של איכה את הקינות באקרוסטיכון ? האקרוסטיכון מופיע במקומות אחרים במקרא ובספרות חיצונית, ואין תשובה ודאית לשאלה לשם מה השתמשו משוררים קדמונים אלה באקרוסטיכון . 10 טעם אחד הוא, שאמצעי זה נועד לסייע לזיכרון . דעה זו מופיעה כבר במדרש איכה רבה : למה נאמרה מגילת קינות באל"ף בי"ת, כדי שיהיו נגרסין בפי המקוננים ( פרשה א א, מהד' בובר עמ' 43 ) . פירוש זה אומץ על ידי פרשנים, 11 והוא מקובל מאוד במחקר החדש . 12 פירוש זה מקבל חיזוק, אם תתקבל ההנחה שהקינות נכתבו מלכתחילה על מנת להיקרא בטקסי הזיכרון של חורבן המקדש . 13 אך אם זהו טעמו של האקרוסטיכון, מפליא מעט שפרק ה' אינו אקרוסטיכוני . טעם אחר הוא, שבסידור אלפביתי שלם מובע עיקרון של שלמות, מאל"ף עד תי"ו . גם טעם זה מופיע כבר במדרש, והוא הנפוץ בקרב חוקרים . 14 באיכה רבה ( שם ) נאמר : 10 אקרוסטיכון במקרא : תהלים ט' - י' ; כ"ה, ל"ד, קי"א, קי"ב, קי"ט, קמ"ה, משלי ל"א י - לא ; נחום א', ב - ח . בספרות חיצונית : בן סירא נ"א, יג - ל ; על אקרוסטיכון בקומראן ראו : אשל ושטרוגנל, אקרוסטיכון, עמ' 441 - 458 . על האקרוסטיכון בספרות חוץ מקראית ראו ביבליוגרפיה אצל הילרס, איכה, עמ' 24 - 25 , ובהערות 25 - 27 , וראו גם וטסון, שירה, עמ' 191 - 192 , 195 - 196 . על אקרוסטיכונים בבליים ראו : סול, אקרוסטיכון, עמ' 305 - 323 . ראו גם ברוג, אקרוסטיכון, עמ' 283 - 304 . 11 למשל : לקח טוב, עמ' 9 . 12 לואת', הרצאות, עמ' 256 ; אדנאי, שיר השירים ואיכה, עמ' 66 - 67 ; סטרין, ירמיה ואיכה, עמ' 321 ; קראוס, איכה, עמ' 6 ; רודולף, איכה, עמ' 191 ; מספר חוקרים טענו שלא ניתן לקבל את ההסבר שאקרוסטיכון נועד לסייע לזיכרון, משום שאפשר דווקא להתבלבל בין הקינות השונות, ומשום שהאקרוסטיכון מובחן על ידי העין ולא על ידי האוזן . ראו גוטוולד, איכה, עמ' 26 - 28 , וכן גם ווטסון, שירה מקראית, עמ' 191 , 198 . אף שטיעונים אלה נראים סבירים, מניסיון אישי ובעקבות התייעצות עם חזנים אחרים, האקרוסטיכון בהחלט מסייע לזיכרון . 13 קראוס, איכה, עמ' 12 . 14 גוטוולד, איכה, עמ' 28 - 29 ; גורדיס, שיר השירים ואיכה, עמ' 124 ; ג'ונסון, מבנה ומסר, עמ' 60 - 61 . יש שהסבירו שהשימוש באקרוסטיכון נובע מהכוח המיסטי הטמון באלפבית . ראו : פיק, ירמיה ואיכה, עמ' 290 ; מיק, איכה, עמ' 3 . טענה זו נדחתה על ידי רבים . ראו למשל : גוטוולד, איכה, עמ' 25 ; גורדיס, שיר השירים ואיכה, עמ' 124 ; הילרס, איכה עמ' 26 . גם ההסבר שהאקרוסטיכון נועד כדי ללמד את האלפבית בבית הספר נדחה . ראו : רודולף, איכה, עמ' 191 ; גוטוולד, איכה, עמ' 26 .

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר