מבוא המודרניזם בספרות הערבית והניסיון לקרוא את המורשת

עמוד:14

מחמוד נעאמנה || סלים אבו ג'אבר 14 23 מכאןהמשורר מוסיף ביטוי רהוט של רגשותיו ושל רצונותיו . אפשר להסיק שלשירה הערבית, על תכניה, מגמותיה והתקופות השונות שבהן התחברה, יש הגדרות שונות . אם נתייחס למכלול ההגדרות, חדשות וישנות, מכל תחומי הידע של החוקרים שניסחו אותן, נוכל לסכם ולומר שמדובר בניסיון צנוע להגדיר את השירה, 24 בייחוד בעידןאולם השירה עדיין מסוגלת לקלוט הגדרות חדשות, שבו היא חווה התפתחות אינטלקטואלית ותרבותית מואצת . דיאלקטיקה של מורשת ומודרניזם השירה הערבית המודרנית קשורה קשר אמיץ למורשת . זהו קשר שבתחום ביקורת הספרות הערבית המודרנית הפך לנקודת מחלוקת בקרב מבקרים . מכיוון שהספר שלפניכם עוסק במורשת הצופית‑‑מיסטית האסלאמית של ימי הביניים והשפעתה של המחשבה הצופית על השירה המודרנית, חשוב להקדים דיון בסוגיה של הקשרים בין המורשת ( המסורת ) למודרניזם . כמושג ספרותי, חברתי ואנתרופולוגי המונח מורשת מתייחס לתרבות הרוחנית והחומרית שהותירו הדורות הקודמים בכל הנוגע לחיי היום‑‑יום, טקסים ומסורות, סגנונות חיים, הרגלים עממיים, 25 סופרים ומשוררים ערבים מודרניים טוטמים עממיים וספרות יפה . לפניו, משך את זנב הנחש של זולתו, לא השתמש בביטויים פרי מוחו ובסגנון רהוט, הרי שאין לו חלק ונחלה ביצירה [ . . . ] " ; ראו אבן עבד רבה, 1983 . 23 . אלח'טיב, ,1996 786 ‑ 787 . 24 . אפשר להדגים את הקושי בהגדרת השירה על פי המשורר הסורי עלי אחמד סעיד ( אדוניס ) . בכמה משיריו המטא‑פואטיים הוא מתייחס לקושי להגדיר את השירה ; ראו צ'אהר, ,2000 136 . על פי אדוניס, השירה היא חזון : "אם נוסיף למילה 'חזון' ממד שכלי אנושי, בנוסף לממד הרוחני, נוכל להגדיר את השירה המודרנית כחזון . חזון מטבעו מהווה קפיצה אל מחוץ למושגים הקיימים, ולכן הוא בבחינת שינוי בסדר של הדברים ובאופן ההסתכלות עליהם . כך נראית השירה ממבט ראשון [ . . . ] " ; ראו אדוניס ( סעיד ) , ,1995 79 . 25 . קאסם, ,1981 18 . על פי המשורר העיראקי בולנד אלחידרי ( 1926 ‑ 1996 ) ,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר