מבוא המודרניזם בספרות הערבית והניסיון לקרוא את המורשת

עמוד:13

עין השמש 13 שבו המשורר נעלם בתוך עולמות ההתרשמויות השונות ( עולמות הדמיון ) בעקבות ההשראה שהתקבלה בשלב הראשון . השיר מגיע מתוך ההתרשמויות הללו ; והשלב השלישי הוא שלב החזרה, שבו 18 בתום שלושת השלבים שב המשורר אל השיר, מתקן ובודק . מתקבל השיר בצורתו הסופית, ומכיוון שההשראה השירית שונה ממשורר אחד למשנהו, אזי כל משורר הוא ייחודי באופן שבו 19 כך הופך טעמו של הוא משתמש בשפה וברעיונות שהוא בוחר . 20 המשורר לבסיס ליצירת השפה השירית . לעיתים השירה לא נשמעת להיגיון . כפי שמסביר המשורר 21 הלבנוני יוסף אלח'אל : "השירה נרקיסיסטית, שובבה, לא הגיונית" . במילים אחרות, השירה אומנם פונה אל השכל, אבל היא אינה נשמעת לחוקיו . השירה שונה מסוגות ספרותיות אחרות במבנה ובמשמעות : מבחינת המשמעות, השיר שואף להציג צורה אסתטית, 22 שעליהואשר למבנה, לכל רעיון יש צורת דיבור ההולמת אותו, אחד החיבורים החשובים ביותר של המיסטיות האסלאמית בימי הביניים, הפירוש של "וארד" הוא "זוהר" או "נגלה", דהיינו סימנים נסתרים שהעבד הצופי קולט, המושכים את ליבו לאללה . אלקשירי אומר על כך בשפתו הצופית שזוהי בעצם שפה מורכבת וסבוכה ושלא יכל להבין אותה, ראו אלקשירי, ,1995 228 . 18 . אלביאתי, ,1998 8‑ 8 1 . 19 . אי אפשר ליישם את השלבים הללו על השירה הפוסט‑מודרנית, בוודאי לא על גרסותיה המטפיזיות והפילוסופית, שכן הללו נכתבות ללא השראה שירית ; על אופייה של שירה זו ראו 19 , Wrante , w . d ; על אופייה של השירה הפילוסופית ראו 81‑ 17 1960, , Stanlay 20 . אדוניס ( סעיד ) , ,1985 7 . 21 . אלח'אל, ,1987 14 . 22 . אבן עבד רבה, מבקר ספרות ערבי מימי הביניים, אומר : "אל תשתמש בכליך למצוא אותו, ואל תכוון את עצמך להקים אותו באמצעות שאילה של ביטויים ודיבורים של אנשים . דבר זה איננו פורה ואיננו מוסיף לך כבוד, כל עוד היצירה איננה תואמת את שכלך ודבוקה לאופייך . דע שמי שהמקורות שלו הם פרי גזל השירה של קודמיו, הארותיו לקוחות מהגביע של מי שבא

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר