הקדמה

עמוד:9

9 אהבת האחד לימוד התורה כמקור להכרה שמכיר ישראל את מלכות האל . . התורה שבכתב שניתנה בשלמותה למשה משקפת את השלמות הבלתי משתנה של האל ומלכותו בשמים ובארץ, והתורה שבעל-פה, המופקת על יד החכם ר' עקיבא מקוצי האותיות בתלים תלים של הלכות, משקפת את הדינמיות האין-סופית של תהליך התפרשות מלכותו במקביל בשמים ובארץ . התגלויות האל לישראל בדמות, במראה הדיבור, בשמו . ובנוכחותו כנסתר ונעלם . כל ארבע הדרכים מובילות אל ההשגות שהן ידיעת האל, שהוא אחד ויחיד באהבתו ובגבורתו, במלכותו וביצירתו . החוויה שמצטרפים בה הרגש וההכרה מתאפשרת בדרכים אלה משום שהן מוטבעות מראש בו ובתוכו של ישראל, אך עליו המשימה הקשה לבחור בהן וללכת בהן עד תומן . מן העוצמה ומן ההדדיות הנובעות מכוח בחירת האל בישראל ומכוח בחירת ישראל באל הולכת ומתמלאת ידיעת ייחוד האל עד שהיא מגיעה לשיאה בהרף העין שמעל לזמן בנגיעת החיים במוות . שיא זה מתמצה במילה "אחד", האחרונה במילים שאמר ר' עקיבא - האל אחד וישראל אחד והם מאוחדים באהבה המסירה את המחיצות בין האלוהי לאנושי . זה מלוא משמעות ה"כלל הגדול בתורה" של ר' עקיבא : "ואהבת לרעך . כמוך אני ה'" . ב . רוב אגדות התנאים והאמוראים המופיעות בספרות חז"ל נאמרו, נכתבו ונערכו כיחידות ספרותיות קצרות המוגדרות ותחומות בתוך מבניהן הצורניים : אגדות, מדרשי הלכה ואגדה, משלים, אמרות ופתגמים . ספרות חז"ל בחרה בצורות מיניאטוריות

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר