הקדמה

עמוד:8

יגיע מתוך עצמותו שלו, ולא מהתגלות, לחוויית יחידות אלוהיו, ולאחדותו עימו באהבה . רבות מן היצירות שבאוסף מתרקמות סביב גרעין תמטי הנמצא במרכזן - התממשותה הטרגית בעולם הזה של ידיעה אנושית הנוגעת במקורותיה האלוהיים . בכל חומרי משנת ר' עקיבא שיידונו בספר תחזור ותתאשר ההנחה שלפיה יש פער אונטולוגי בין הידיעה שיודע האל את עצמו, את תורתו ואת עולמו ובין הידיעה שיודע האדם הארצי את כל אלה . בין שתי רמות המציאות, הארצית והאלוהית, מגשרות דרכים המובילות לדרגות שונות של ידיעת האל, אך הטרגדיה הקיומית היא שידיעתו של האדם את אלוהיו, שמשמעה קרבתו השלמה אליו, עד אחדות, מתממשת במלואה רק בתהליך של התרוקנותו מחייו הארציים, עד שהיא מגיעה לשיאה מחוץ לזמן, בהרף העין שבין החיים והמוות . מתוך החומרים בספרות חז"ל שבהם משוקעת משנתו של ר' עקיבא ניתן למצות ארבע דרכים המגשרות בין ישראל הארצי ובין אלוהיו . דרכים אלה פתוחות למלוא אורכן רק בפני ישראל, ובאמצעותן הוא יכול לבנות את זהותו כאוהב האל וכאהובו, ואלו הן : יכולת הבחירה האוטונומית של ישראל את יחסו לאל . . ישראל נעלה על כל הנבראים שבמציאות הארצית והשמימית משום שטבוע בו פוטנציאל להגיע להכרת האל שהוא מחוץ למציאות זו . אולם יכולת נבראת זו אינה מתממשת באופן אוטומטי בהיסטוריה . ישראל אוטונומי לקבוע בעצמו את זהותו - כיודע מהי אהבת האל עד מוות או כמתנכר אליו עד אובדן . הידמות ישראל לאל בתואר הגבורה ובתואר הנוי מעורר האהבה . . הידמות אנושית זו לתארים האלוהיים היא מקור לידיעתו של ישראל אותם מתוך עצמו . 8 מיכל רוזנברג

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר