פרק 2 - מיתוסים – המפץ

עמוד:14

14 | מסע סביב עולם הקריירה האחת התקבלה לבית הספר לרפואה, למדה שנה, הבינה שהנושא לא מעניין אותה, עברה לבית הספר לכלכלה, סיימה את לימודיה בהצטיינות ועשתה חיל בעולם העסקי . האישה האחרת התקבלה אף היא לבית הספר לרפואה . מייד אחרי הקבלה היא הבינה שהיא רק רצתה להוכיח לעצמה שהיא יכולה להתקבל, אבל אין לה באמת עניין במסלול לימודים ארוך ומאתגר כל כך . לבסוף היא החליטה ללמוד הוראה . הדוגמאות האלה ממחישות את הבעייתיות באפקט ההילה הנלווה למקצועות מסוימים . ראוי גם לציין שלהילת היוקרה של מקצועות מסוימים יש מרכיב טרנדי, כלומר תקופתי וחולף . הכישרון של האדם ונטיותיו אינם תמיד מתיישבים זה עם זה . למשל אדם שמונע מהרצון או מהצורך להרוויח כסף רב, לא יפנה למסלול כמו הוראה או אומנות, גם אם הוא מוכשר מאוד לכך . * * * " קיבלת 80 במבחן במתמטיקה ? בקצב הזה מחר תלך לנקות רחובות . " המשפט הזה מסכם את עקרונות מה שמכונה בסלנג "החינוך הסובייטי" . החינוך הזה התאפיין בהכוונה למקצועות ריאליים בעיקר מתוך מחשבה שהם מאפשרים הצלחה בשוק העבודה העולמי . מלבד זאת בלטה השאיפה לשלמות - "טוב מספיק" לא היה צירוף לגיטימי . המסר החינוכי הדומיננטי היה שלהיות "כמעט טוב מאוד" הוא הצעד הראשון לקראת נפילה . לא הייתה סלחנות כלפי טעויות . הבעיה במסרים האלה, מלבד הציפיות הגבוהות, היא שהם עודדו לפנות רק למקומות בטוחים, לא להעז להסתכן . * * *

ספרי ניב


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר