הקדמה למהדורה העברית

עמוד:9

היומה למהוורה ההמרית | 9 אם כן, איך נוצרות מדינות ? ולשם מה ? תשובתו של השמרן היא שמדינות — או לפחות המוצלחות שבהן — צומחות באופן טבעי מתוך הקהילות הקטנות והגדולות שמרכיבות אותן . ערכי היסוד שלהן לא מוכתבים מהצמרת, אלא מגיעים מהשורשים . הרגע המופלא שבו קמו עשרות אלפי אנשים והלכו ללווייתו של סמ"ר שון כרמלי זכרו-לברכה, חייל בודד שאותו לא פגשו מעולם, החל להיווצר בהתכתבות של אוהדי קבוצת הכדורגל מכבי חיפה . הם אמרו זה לזה בפייסבוק ובאי-מיילים שאם הם לא יבואו, איש לא יבוא . מה שנראה עד לאותו רגע כקהילה מבודדת העסוקה בעניין מסוים, התברר פתאום כחלק מרשת של קהילות שיוצרות אומה . מה שמחבר אותן לחברה אחת, אומר לנו סקרוטון, אינו חוזה או חוק אלא "משהו שקרוב יותר לאהבה" . כל זה שונה מאוד מההגדרה הרווחת של שמרנות בימים אלה . האתגר האינטלקטואלי הגדול שמציב סקרוטון אינו מול השמאל הסוציאליסטי, אלא דווקא מול שמרנים אחרים . לא מפני שהוא אינו מודע לסכנות המרקסיזם, אלא מפני שהוא ניהל את המאבק נגדו הרבה לפני כולם . סקרוטון התייצב לראשונה מול חסידי המניפסט הקומוניסטי כבר במהלך מהומות הסטודנטים בפריז ב- ,1968 בזמן שסארטר וחבורתו עוד סגדו ל"שמש העמים" . בשנות השבעים הגיע לפראג כדי להזדהות ולסייע למתנגדי המשטר הקומוניסטי וסופו שגורש מצ'כוסלובקיה בידי השלטונות . עד יומו האחרון ידע איך לשגר אגרוף ימני יעיל לעבר תיאוריות הדיכוי המופרכות של פוקו, אבל ניכר בו שהוא מרגיש שהוא יכול להשאיר את המאבק בשמאל למתנקשים צעירים ומיומנים ממנו . הסוציאליזם הרי כבר הפסיד במערכה . לא מפני שלא הבינו אותו, אלא דווקא מפני שכן . כפי שהעיר פעם בחדות בן שפירו : "אני נגד סוציאליזם פשוט מפני שאני נגד הרעיון שארבעה אנשים ייכנסו לחדר ושלושה מהם ייתנו לרביעי מכות וייקחו את הכסף שלו" . תיזה מעניינת יותר מציב סקרוטון דווקא מול אלה שהתנחלו בחצר האחורית שלו : השמרנים החדשים . אותה חבורה נשכנית

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר