הקדמה למהדורה העברית

עמוד:8

8 | להיות שמרן שלא תדעו לענות . אחד הטקסים החשובים של המוסד המרכזי בחייכם — המשפחה שלכם — נוצר כביכול מעצמו . שמרנים מאמינים שמדינות נבנות באופן דומה . שוב ושוב חוזר רוג'ר סקרוטון, מחברו של הספר שאתם מחזיקים בידיכם, להגדרתו הנודעת של אדמונד ברק לפיה המדינה היא הסכם בין הדורות שמתו, הדורות שחיים היום, והדורות שעוד לא נולדו . השמרנות אינה תקועה בעבר — העבר חי ותוסס בתוכה . היא אינה מתנגדת לשינויים, אבל דורשת מאתנו להיות זהירים ועקביים ולהמנע משינוי לשם שינוי . היא אינה מנסה להכתיב את העתיד, אלא לשמור למענו על הקיים הנחוץ כדי לבנות את העתיד . החופש שלנו, החוק, הנימוסים הטובים, הכמיהה לשלום ובטחון, כל אלה אינם רק מצבים אנושיים אלא גם נכסים שהופקדו בידינו כדי שנעביר אותם הלאה . בניגוד למה שמאמין השמאל, מדינות אינן תרגיל בהנדסה חברתית . המציאות האנושית רבגונית ורבת משתנים מדי : אין דרך — או לפחות, אין דרך לא אלימה — לנסח אידאל אנושי קשיח שכולם יתכנסו תחתיו בפקודה . לאכזבת הסוציאליסטים התברר שבני אדם מגיבים רע מאוד כשמישהו מוריד להם הוראה להיות טובים ונטולי-אנוכיות . על כך נהג לומר אריק איינשטיין ז"ל, מי שכתב את מילות השיר "אני ואתה ( נשנה את העולם ) " : "התברר שהוא לא רצה להשתנות" . מצד שני, גם הימין הליברטריאני, שבעיניו המדינה היא גוף טכני שעיקר תפקידו לא להפריע לבני האדם לעשות ביניהם עסקים, מחמיץ משהו מהותי מאוד בטבע האנושי . בני אדם הם הרבה יותר מהאינטרסים שלהם . אדם יכול להיות קפיטליסט ועדיין להאמין שאהבה חשובה יותר מרווח . לזמן שאנחנו מבלים עם ילדינו אין ערך כלכלי, אבל זה לא הופך אותו ל"זמן מבוזבז" . את תגי הערך הגבוהים ביותר מצמידים בני האדם דווקא לְמה שאי אפשר לסחור בו — ידע, ידידות, משפחה, נאמנות . את כל אלה אין לנו אפשרות להשיג לבד, אלא רק עם אנשים אחרים שיש לנו רגשות כלפיהם .

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר