הקדמה למהדורה העברית

עמוד:13

הקדמה למהדורה העברית | 13 על ידי השוק החופשי, צרכים של זרים גמורים וצרכיו שלו באים בו על סיפוקם הודות לפועלם המצרפי של המוני אנשים ; סדר שבו אלפי יעדים פרטיים שונים ונבדלים החליפו את המטרה הקולקטיבית האחת והמשותפת של הקבוצה הקטנה . כפי שהסביר האייק : בפעילות הכלכלית שלנו אין אנו יודעים מהם הצרכים שאנו מספקים, ולא מהם מקורותיהם של הדברים שאנו מקבלים . כמעט כולנו משרתים אנשים שאיננו מכירים, ושאפילו עצם קיומם נסתר מאיתנו ; ומן העבר השני, אנחנו חיים על שירותיהם של אנשים אחרים, שגם על אודותיהם איננו יודעים דבר . זה אפשרי משום שאנחנו ניצבים בתוך מסגרת רחבה של מוסדות ומסורות – כלכליות, משפטיות ומוסריות – שאל תוכה אנחנו מתאימים את עצמנו באמצעות ציות לכללי התנהגות מסוימים שלא אנו יצרנו, ושאותם מעולם לא הבנו באותה דרך שבה אנו מבינים איך מתפקדים הדברים שאנו עצמנו ייצרנו . באופן איטי ובלתי מכוון, הסדר הסגור פינה את מקומו לסדר המורחב . התפתחותם ההדרגתית הממושכת, בת אלפי השנים, של כללי התנהגות אנושיים מסוימים, "נהגים" כלשון הספר, ובראשם שמירה על זכויות קניין, הגנה על חוזים ותחרות – היא אשר נגסה בעוצמתו של הסדר הסגור ופינתה, באופן חלקי, מקום לסדר אימפרסונלי וחופשי . האייק עמד על שתי נקודות חשובות במעבר מסדר סגור לסדר מורחב : ראשית, שהמעבר הזה לא היה תוצאה של תכנון מכוון . האייק מדגיש כי "כללים חדשים אלה התפשטו לא משום שאנשים הבינו כי הם יעילים יותר ... אלא פשוט משום שהם אפשרו לקבוצות שאימצו אותם להתרבות בהצלחה רבה יותר ולכלול בתוכן זרים" . שנית, שהמעבר היה על דרך האבולוציה התרבותית, כאשר הקבוצות שאימצו את המנהגים החברתיים הללו נהנו מיתרון במאבק המתמיד עם קבוצות שכנות שאימצו מנהגים

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר