הקדמה למהדורה העברית

עמוד:12

12 | יומרה קטלנית העביר האייק סמינר פופולרי בכותרת "המסורת הליברלית", שבו ניסה לבדל את הליברליזם של ג'ון לוק ומיזס מהוגים ליברלים אחרים שפנו להגדלת מעורבותה של המדינה במשק ובחיי האזרחים באופן כללי . החומר לסמינר היווה בסיס לספר חשוב שפרסם האייק בשנת ,1960 חוקת החירות . הספר כאמור נודע בשל השפעתו על מרגרט תאצ'ר, שהכריזה בפני באי הוועידה השמרנית בארצה כי "בזה אנו מאמינים" . בשנת 1962 שב האייק לאירופה, הפעם למשרת מחקר בפרייבורג . הייתה זו תחילתה של תקופה מייאשת למדי בחייו, אשר הגיעה לקיצה עם זכייתו בפרס הנובל לכלכלה בשנת ,1974 שהתקבלה בהפתעה גמורה . שנות השבעים היו שנים של מפנה בחייו של הכלכלן האוסטרי, ולו מפני שאירועי השעה, ובראשם השילוב של אינפלציה ואבטלה שהכו במיוחד בבריטניה, נתפסו כהוכחה לפשיטת הרגל של הקיינסיאניזם ולאמיתות תחזיותיו והגותו . עם התמוטטותה של ברית המועצות, רבים האמינו שהיו אלה רעיונותיו של האייק שדחפו את המערב במאבק, בדרך לניצחונו . יומרה קטלנית ביומרה קטלנית מציג האייק בפני הקורא חברה אנושית הקרועה בין שני מצבי קיום . מן העבר האחד מצב הקיום האנושי השכיח, בן אלפי שנות אבולוציה, שבמסגרתו חי האדם בקבוצות קטנות ואינטימיות, שתחת חסותן למד לשרת ולחתור אחר הגשמתם של יעדים משותפים . זהו סדר קדמון, מיקרו-קוסמוס, שבו הקבוצה קודמת לפרט, ואשר במסגרתו התעצבו הרגשות, הנטיות ואף המוסר של כולנו . מן הצד השני ניצבת לה האנושות בת שלוש מאות השנים האחרונות לערך – ההתפתחות העדכנית ביותר באבולוציה התרבותית האנושית . בפרק זמן זה מצא את עצמו האדם פועל ב סדר מורחב , מקרו-קוסמוס, שבו הוא משרת,

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר