מבוא

עמוד:13

מבוא 13 תולדות האדם תחילתן בנקודה שבה הוא קיים כיצור הפועל מכוחה של התודעה . התודעה היא סיטואציה רוחנית . ייחודה בכך שהאדם מבדיל, מפריד, את עצמו מן העולם והופך את העולם מושא להתבוננותו ולעיצוב על ידו . אל עצמו מתייחס אז האדם כאל מוקד של התבוננות ועיצוב, שאינו זהה עם העולם . את היותו מוקד כזה מבטא הפרט האנושי במילה "אני" ; העולם, לעומת זאת, הנו בגדר "לא-אני", מושא . במילים אחרות : התודעה היא היחס סובייקט-אובייקט ) אני-מושא ( . אין התבוננות ללא ריחוק, ללא הפרדה . היחס התודעתי לעולם אפשר שיהיה עיוני, ואזי האדם מתבונן בעולם מתוך שאיפה להבינו, ואפשר שיהיה מעשי, ואזי האדם מעצב את העולם בכוח ההתבוננות . לא רק אל העולם מתייחס האדם באורח תודעתי, אלא גם אל עצמו . משמע : האדם מבדיל את עצמו — את גופו, את עולמו הנפשי, את פעילותו — מעצמו ומתייחס אליהם כאל מושא להתבוננותו ולעיצוב על ידו . הפעילות המודעת, קרי הפעילות שהאדם מעצב בכוח התודעה, מבדילה לדעת מרקס את האדם מן החיה . הפעילות המודעת היא פעילות חופשית, דהיינו פעילות שניתן לעצבה באופן רב-צדדי . החיה ופעילות החיים שלה חד המה באופן בלתי אמצעי . אין היא מבדילה עצמה מפעילותה . הִנָה — פעילותה ; האדם עושה את פעילות חייו עצמה למושא של רצונו ושל תודעתו . יש לו פעילות חיים מודעת . אין היא היקבעות, שעמה הוא מתלכד וזורם באופן בלתי אמצעי . פעילות החיים המודעת מבחינה את האדם מפעילות החיים של החיה באורח בלתי אמצעי ] . . . [ רק מסיבה זו פעילותו היא פעילות חופשית . 1 האדם יכול לעצב את פעילותו באופנים שונים — כעבודה, כפעילות אמנותית או כמשחק . ובתוך כל אחד מאופני עיצוב אלה רבות, כמעט ללא שיעור, דרכי העיצוב הספציפיות . היבטים רבים נוספים של העיצוב העצמי, כגון פיתוח כישורים שונים, אף הם בבחינת עיצובה של הפעילות . האדם, בניגוד לבעלי החיים, הנו יצור היסטורי, דהיינו יצור המשנה תדיר את טבעו באופן ישיר ובלתי ישיר, ושינוי זה מקורו בתודעה . יכולים אנו לדבר בהקשר זה על "טבע היסטורי" כתכונה מהותית של האדם . יחסו התודעתי הפעיל של האדם לעולם פירושו שהוא מעצב את העולם באופן רב-צדדי, מעבר לתבניות שיצר הטבע . תוצרה של החיה — הקן שבונה הציפור, הדבש שמייצרת דבורת הבר וכדומה — שייך באורח בלתי אמצעי לטבע, בעוד שתוצריו של האדם הנם הוספת דבר מה חדש לעולם, דבר מה שלא היה בו קודם ושאינו שייך לו באורח בלתי אמצעי . בתי מגורים, ארמונות, כבישים ומכוניות, מסילות ברזל ורכבות, מטוסים, ספינות חלל ולוויני תקשורת, מחשבים ורשתות מחשבים, כלי נשק, כגון טנקים, תותחים ופצצות גרעיניות, יצירות אמנות ) ציורים ותמונות, פסלים, שירה ופרוזה, סונטות וסימפוניות וכדומה ( — כל אלה הם תוצרים שהאדם יצרם מכוח תודעתו, ואין הם רכיבים אורגניים של הטבע . מרקס אומר על כך ש"החיה יוצרת את

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר