הקדמה

עמוד:12

תמר קטקו 12 החינוכית והמניפולטיבית להטמעתו בקרב הגרמנים, ובאופן הזה אולי להיחשף לכמה תובנות נוספות ביחס לכוחן של שיטות הוראה וחינוך בסביבה פנאטית, אידיאולוגית והרמטית, גם בימינו ובכלל . את אוסף ספרי הלימוד וספרי ההגות הנאציים מצאתי בארכיון 3 בשנת ,1995 בזמן שעמלתי הספרייה המרכזית הגדולה בציריך על כתיבתה של עבודת התזה שלי לתואר השני במחלקה ללימודי פילוסופיה של ההיסטוריה והחינוך באוניברסיטת תל אביב, שעסקה בהשפעתם של ספרי ההיסטוריה של הרייך השלישי על החינוך הנאצי, בהדרכתם של פרופסור משה צוקרמן ופרופסור אבנר בן עמוס . אני מודה להם ומוקירה את הנחייתם הסבלנית ואת עידודם להמשיך במשימה המאתגרת של מציאת ספרי לימוד שפורסמו בתקופת השלטון הנאצי . תחום המחקר הזה, כך התברר לי, היה בעייתי והתקשיתי למצוא בו מקורות מדעיים, אולם לא אמרתי נואש . החיפוש אחר ספרי הלימוד הנאציים בשנות ה – ,90 שבהן הייתה הפתיחות לנושא עדיין מוגבלת, החל בספריות ובארכיונים שונים בגרמניה, בעיקר בברלין, במינכן ובלייפציג . אך חיפושיי היו לשווא ואף נתקלו בלא מעט התנגדות ודחייה מצד הספרנים והארכיונאים, שהביעו מחאה על עצם פנייתי אליהם בעניין כה רגיש . כמו כן התברר שברוב המקומות הייתה החזקתם של מקורות אלה אף אסורה על פי חוק . אולם מתוך שיחות עם כמה מהספרנים הראשיים בארכיונים בלייפציג ובמינכן עלה שמרבית הספרים הוברחו לשווייץ ולדרום אמריקה . בעצתם הגעתי לספרייה הלאומית המרכזית בציריך, ובמרתפי הארכיון הלאומי גיליתי אוסף עצום של ספרים מסודרים ושמורים להפליא : מאות ספרי לימוד נאציים, חתומים בצלבי קרס, שהיו בשימוש בכל 3 . ; Zentralbibliothek Zürich, Karl - Heinz Hahn ; Goethe - und - Schiller - Archiv Nationale Forschungs und Gedenkstätten ( 1918 - 1945 ) , Zähringerplatz 6, Zürich 8001,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר