1 תפיסת היהדות במשנתם של ליבוביץ ושל כשר

עמוד:14

ניב גולדשטיין 14 המצוות בעם היהודי וגוזר מהן חיוב, אגב התעלמות מן ההיסטוריה של גילויי עבודה זרה חוזרים ונשנים, שכבר נביאי ישראל הרבו להתמודד איתם . נקודה המעוררת שאלות נוספות היא כיצד ליבוביץ, שכונה 16 ואשר מעורר עליו את חמתם של רבים כאשר "מנתץ הפסילים" הוא מערער על סוגיות כגון קדושת העם והארץ ומעמד האישה ביהדות, כיצד דווקא הוא נאחז בתופעה היסטורית כעוגן לביסוס משנתו הדתית כיום . כך למשל כאשר הוא נשאל אם עלינו לקבל כהנחת יסוד את שוויון הגבר והאישה, דומה שאין מטרידה אותו במיוחד עובדת ההתייחסות ההיסטורית רבת השנים לאישה כנחותה : "לא 'אנחנו צריכים לקבל', אלא אנחנו מקבלים, והשוויון הוא לגבי תלמוד – תורה . אבל דבר זה מחייב להתייחס לעם היהודי כפי שהוא 17 כיום, אחרת מאשר כל המסורת של היהדות במשך 3000 שנה" . היחס לאל ליבוביץ מרבה לחזור על הרעיון שהאל הוא האמת המוחלטת והתכלית המושלמת, הבודד בקדושתו, ומספק בכך גם את אחד הבודדים בכינויים "החיוביים" שהוא מספק בהתייחסו לאל : " ] . . . [ קדוש אינו אלא האחד עליו נאמרת בכל יום הקדושה המשולשת — 'קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו' — ומי 'שאותו 18 ראוי לעבוד'" . כפי שהדגישו רבים, האל בעולמו ההגותי של ליבוביץ הוא אל על – טבעי ) טרנסצנדנטי ( בצורה מוחלטת ואינו תלוי בטבע 19 זאת ועוד, הפער בין האל ובין או מותנה בהיותו בורא – העולם . המאמין האנושי מוחלט ואינו בר שינוי, והמאמין אינו מסוגל 20 להתקרב לאלוהיו מעבר למרחק הנוכחי . ליבוביץ גורס כי שום דבר בעולמנו אינו האלוהים, שכן האל הוא על – טבעי, והמדמה לראות את האל בטבע, במעשים מסוימים

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר