1 תפיסת היהדות במשנתם של ליבוביץ ושל כשר

עמוד:12

ניב גולדשטיין 12 ליבוביץ קושר למעשה בין האמונה באל, במסגרת עולמו הפנימי של האדם מחד גיסא, ובין חובתו לעבוד את האל, במסגרת 6 הוא מבסס את ההיבט החיצוני של קיום המצוות, מאידך גיסא . קביעותיו באשר לקיום המצוות כתכלית עבודת האל ביהדות גם באופן היסטורי וטוען שקיום המצוות אפיין את היהדות מאז ומעולם : "זאת איננה טענה אידיאולוגית אלא קביעה אמפירית : 7 עם זאת, מעולם לא היתה היהדות – בפועל אלא קיום המצוות ] . . . [ " . הוא מבהיר כי למרות שייתכן מאוד שהמאמין כלל אינו מסוגל להגיע לתכלית של עבודת ה', הרי שאין בכך כדי למנוע ממנו 8 להשתדל ולהתאמץ, כדי להגיע לתכלית זו . באשר לתוכן "השלילי" של תכלית היהדות, מסביר ליבוביץ כי הכוונה היא לחובת המלחמה המתמדת של המאמינים בכל גילוי של עבודה זרה, הבא לידי ביטוי בייחוס קדושה לעניינים אנושיים, ובכללם גם לעם ישראל, שהיו וישנם הטוענים שהוא קדוש מלכתחילה ומטבעו . לשון אחר, העבודה הזרה, להבנתו, משמעה התעלמות מהחובה הדתית להעניק קדימות מוחלטת לאל והענקת תואר של קדושה לדבר שמקורו בחול ואינו חלק מעבודת האל : "'קדוש' הוא תואר אלוהי, ולא ייתכן לייחס קדושה למשהו במציאות הטבעית או האנושית, פרט למעשים המכוונים לעבודת ה' ) מצוות ( . השימוש במונח זה לגבי החיים ) והוא – הדין לגבי הארץ, 9 ליבוביץ מטעים כי העם וכד' ( — ריח של אלילות נודף הימנו" . הקדושה מותנית וקיימת רק במסגרת עולם האמונה, קרי רק עבודת ה' היא שהופכת את העם לקדוש . ואכן, הוא מקדיש מאמצים רבים כדי להילחם בגילויים השונים של ייחוס הקדושה לענייני חולין 10 — מעשה שאותו הוא מזהה כ"חילול הקודש" . אופן זה של עבודת האל, "חיובי" כ"שלילי", שאותו מתווה ליבוביץ, כמו גם אופן התייחסותו המופשטת, חסרת התארים וה"דלה" אל האל ) שתידון בפירוט בהמשך ( , מקשה מאוד על המאמינים הפשוטים . הוא מציג להם דרך חיים קשה ורבת ציוויים,

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר