מבוא

עמוד:8

ניב גולדשטיין 8 ועוסק בחקר תחומי האתיקה המקצועית . מלבד כל זאת שימש כשר יושב ראש הוועדה לניסוח כללי התנהגות ) אתיקה ( של חיילי צה"ל, שחיברה עם צמרת צה"ל את הקוד האתי של צה"ל ) 1994 ( , וזכה 3 לקבל את פרס ישראל לפילוסופיה בשנת 2003 . מעיון בספריהם ובמאמריהם של ליבוביץ ושל כשר אפשר לקבוע כי הם עוסקים לא פעם בנושאים דומים או משיקים . כך למשל נדרשים השניים באריכות לסוגיות דומות ביהדות, דוגמת תכלית היהדות, מהות המצוות, היחס לאל, עבודת האל "לשמה" ו"שלא לשמה" ועוד . גם ביחס לפוליטיקה אפשר לראות בבירור את התחבטויותיהם של השניים בסוגיות זהות כגון היחס למהות מוסד המדינה בכלל ולמדינה הדמוקרטית בפרט, רעיון הפרדת הדת מהמדינה, היחס לציונות בעבר ובהווה — גם אם מסקנותיהם שונות באחדים מהמקרים . כך גם הדבר בכל הנוגע לתחום ההשוואה השלישי, תחום המוסר . בשעה שחלק ניכר מעבודתו של כשר מוקדש לתחום המוסר וליישומיו במדינה הדמוקרטית ההוגנת, אנו מוצאים את ליבוביץ מגן בעוז על טענותיו בדבר אי – קיומו של "מוסר יהודי" ובדבר ההפרדה הקיימת, לשיטתו, בין אמונה יהודית ובין מוסר . ואף על פי כן גם הוא נדרש לסוגיות הנכללות בתחום "המוסר היהודי", כאשר הוא חורץ את דעתו באשר לסוגיות מוסריות כגון כיבוש השטחים על ידי ישראל וגילויי הסרבנות של חיילי צה"ל, בשטחים ובמלחמת לבנון הראשונה . קשר רעיוני זה הוא עדות טובה להיותם של שלושת נושאי הספר הנוכחי בבחינת "צבת בצבת עשויה" בעיני ההוגים . מהמחקר עולה כי לא אחת עמדותיהם של שני ההוגים הללו בנושא הדת הן שהניחו את המסד הרעיוני לעמדותיהם הפוליטיות, ובייחוד בולט הדבר אצל ליבוביץ, שראה את עצמו כאדם מאמין . השערת המחקר היא שאפשר לראות במשנתו של כשר משום המשך ישיר, גם אם שונה בכמה היבטים, למשנתו של ליבוביץ בתחומי הדת, 4 הפוליטיקה והמוסר .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר