א. ספר הזוהר, הדפוסים וכתבי היד

עמוד:14

זוהר החלומות 14 הפקפוקים בדבר מחברו של הספר עלו בגלל חוסר סבירויות כגון טעויות 4 אלינדה גאוגרפיות וטעויות לשון . יהודה ליבס סבור כי לשון הזוהר קדומה ; דמסמה טוענת כי בפרשיות מסוימות בזוהר, כגון זוהר, ח"ב, תרומה, קעב ע"ב, ניתן לראות כי מדובר בדיאלקט דומה לזה של התרגומים הארמיים אונקלוס 5 עם ויונתן, וכי מדובר בענף של ארמית ספרותית שהיה קיים בימי הביניים . זאת האפשרות שהזוהר הועתק ממקור קדום נפסלה, כי יש בספר ביטויים שחודשו רק בימי הביניים וכן רמזים למאורעות היסטוריים מאותה עת . יש בספר גם עדויות לפולמוסים עם הנוצרים בתקופה זו, וכן קיימים בו דיונים מפורשים על שלטון הערבים בארץ ישראל . גם חישובי הקץ שבזוהר מגלים 6 מרבית החוקרים סבורים אפוא שהזוהר נתחבר בקשטיליה, את זמנו האמיתי . 7 תשבי דבק בדעתו ספרד . אולם הדעות חלוקות באשר למחברו או מחבריו . של שלום שלספר יש מחבר אחד ושהוא משה די לאון . ליבס הציע שמקובלים אחדים בני דורו של רמד"ל היו שותפים לכתיבת הזוהר . לדברי דניאל אברמס הדרשות שבזוהר הן אנתולוגיה מאוחרת של ספרות שנערכה שוב ושוב, והטקסט הוא תוצר של דינמיקה ענפה בין עורך, מחבר ושרשרת של מוסרים שכולם מתערבים התערבות פעילה בטקסט, וכי מדובר בחיבור שהתהווה במהלך דורות על ידי כותבים ועורכים שונים . כיום מקובל כי ספרות הזוהר נכתבה בסוף המאה השלוש עשרה ובראשית המאה הארבע עשרה בקשטיליה אשר בספרד . באשר למחברו או מחבריו, במחקר מדובר על חבורות של יוצרי הזוהר, או על כמה בתי מדרש, שהספר על חלקיו השונים נוצר בהם . מיכל אורון למשל ציינה חבורה שיצרה את הסיפורים והדרשות של ה"ינוקא", חטיבה בזוהר שדנה במאמריו של ילד, בנו של רב המנונא סבא, וחבורה אחרת יצרה את "מדרש הנעלם", מדרש מיסטי במסגרת סיפורית שדומה למדרשי חז"ל ולא לגוף הזוהר . יונתן בן הראש תיאר חבורה אחרת שיצרה את "סבא דמשפטים" . אליוט וולפסון טען ש"מדרש הנעלם" נכתב על ידי חבורה של מקובלים שחיברה את "סודות הזקן", חיבור אנונימי שגרשם שלום קבע את זמנו לראשית המאה הארבע עשרה ואילו יוסף דן סבור כי "מדרש הנעלם" נכתב בתקופה קדומה יותר . לדברי רונית מרוז, 4 ליבס, פרקים , ההקדמה . 5 דמסמה, 'הארמית של הזוהר', חלק 8 6 תשבי ולחובר, משנת הזוהר , ח"א, עמ' 80 - 84 ; מרוז, 'משיח עכשיו ? ', עמ' 60 7 ראו על כך תשבי ולחובר, משנת הזוהר , ח"א, עמ' 106 - 107 ; ליבס, 'כיצד נתחבר', עמ' 2 - 3 ; דן, תולדות תורת הסוד , יא, עמ' ,65 78 - 97 ; אברמס, כתבי יד קבליים , עמ' 360 - ,362 646 ; מרוז, סיפורים זוהריים , עמ' 9 ; גולדרייך, שם הכותב , עמ' 43 - 45

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר