שער ראשון: מבוא

עמוד:13

מבוא 13 העולם נברא כתוצאה של מלחמת בני החושך בבני האור . קרב עתיק-יומין זה הביא לפיזור רסיסים קטנים של האל בקרב כל היצורים החיים, כולל 10 אוגוסטינוס, שחיפש אחר רסיסי החכמה בעולם, מצא בעלי חיים וצמחים . 11 לקראת שנתובתורתם עניין רב ונהיה למניכאי במשך תשע או עשר שנים . העשירית בכת החלו להתחזק בקרבו ספקות וסתירות שמצא בין תורתו של מני ובין תחומי ידע אחרים . בעזיבתו את המניכאיזם חש אוגוסטינוס כי הוא חייב לחפש קיום אחר בר-משמעות . במבט לאחור, כעבור עשור אינטנסיבי של ניסיון כוזב, הוא תיאר את אמונת המניכאיזם כאשליה והתעצב על תחושת העייפות הנובעת מהתארכות הדרך . תקופת משבר זו העלתה אצלו ספקות בסיסיים בנוגע ליכולתו של האדם לשפוט דבר מה בוודאות . הרהורים אלה על אודות הידיעה והשפה הביאו אותו להעלות על הכתב כמה יסודות 12 פילוסופים חשובים אשר לימים יתוו דרך בפילוסופיה המודרנית . אוגוסטינוס, המתואר כמשוטט הנקלע אל פי תהום, מקבל עזרה נטולת פשר מצד מוניקה אמו, המשמשת דמות מרכזית אך נסתרת במסעו . דמותה הדומיננטית מסמלת לאורך הדרך את היד המכוונת של ההשגחה העליונה . אמונתה התמימה וחסרת ההשכלה מהדהדת כמוטיב חוזר לאורך כל החלק האוטוביוגרפי של הספר . תפילותיה ודמעותיה מתהוות לגורל ומקדמות אותו לשלב הבא בחייו : התרועעות בקרבתם של אליטה נוצרית ניאו-אפלטונית . קורותיו בשלב זה נעשים קשים יותר אך בה בעת מביאים עמם בשורה . 10 שם, עמ' 18 . גרשם שלום הצביע על הדמיון בין הגנוסיס לקבלה בפרק ״המיסטיקה של המרכבה והגנוסטיקה היהודית״, השני בספרו זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית , ואף הרחיב מחקר זה בספרו האנגלי Jewish Gnosticism, Merkabah Mysticism, and Talmudic Tradition לדבריו, ספרות הסוד היהודית הקדומה שייכת למכלול תופעות הקשורות לתולדות הגנוסיס . ראו : ג׳ שלום, זרמים ראשיים במיסטיקה היהודית ( תרגום : ס׳ כהן סקלי ) , תל אביב תשע״ו, עמ' 55 - 97 ; : G . Scholem, Jewish gnosticism, merkabah mysticism and Talmudic tradition based on the Israel Goldstein lectures , New York 1960 . יש לציין כי יוסף דן חולק על השערתו של שלום כי ישנו קשר בין הגנוסיס ובין המקובלים הראשונים . ראו : י׳ דן, המיסטיקה העברית הקדומה , תל אביב תש״ן, עמ' 33 – 47 11 ר׳ ברטרנד, 'הפילוסופיה והתאולוגיה של אוגוסטינוס הקדוש', תולדות המחשבה המדינית , עורך מ׳ קרן, תל אביב תשס״א, עמ' 230 12 ראו למשל : ל׳ ויטגנשטיין, חקירות פילוסופיות ( תרגום : ע׳ אולמן-מרגלית ) , ירושלים תשנ״ה, ובהערה 30 שם ( להלן : ויטגנשטיין, חקירות פילוסופיות ) .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר