שער ראשון: מבוא

עמוד:12

וידויי אוגוסטינוס הקדוש 12 בין אוגוסטינוס הגיבור הספרותי המקורי של הווידויים ובין דמותו של אוגוסטינוס כפי שהוא מוצג בתרגומו של לבר-טוב . כאמור, קריאה זו באה לבחון את התרגום לאור מקורות המשקפים רעיונות מקבילים, ותאפשר לנו ללמוד מכך על החשיבות והרלוונטיות של הספר לבני התקופה . אוגוסטינוס הלטיני : מסע בין קיקרו, גנוסיס וניאו-אפלטוניסטים היומן של אוגוסטינוס נפתח בתיאור ילדותו במחוזות המחניקים של הכפר הצפון-אפריקאי שבו גדל . ימי נעוריו המשולהבים מאופיינים בסקרנות אינטלקטואלית עצומה וביצר מיני חזק . מסע הווידויים מתחיל כשהוא עוזב 7 את בית הוריו, תוך שתאוותיו מתגברות ועד הפיכתן ל״שגעון חמדת הבשר״ . ההשפעה הראשונית הגדולה על מחשבתו של אוגוסטינוס, וזו שהכניסה אותו אל עולם הפילוסופיה היו הדיאלוגים של מַרקוּס טוּליוּס קיקֶרוֹ ( 106 – 43 לפנה״ס ) , גדול הנואמים בעולם היווני-רומי . אוגוסטינוס בן התשע-עשרה קרא את קיקרו והתרשם עמוקות מבקיאותו העצומה בעולם הספרות והפילוסופיה, ולדבריו : ״הפיח בי הצעיר [ קיקרו ] את התשוקה לבקש את 8 הדרך המשמעותית שלמד ממורו היא ההבנה כי הרדיפה אחר האמת״ . 9 תענוגות הגוף מסיחה את הדעת מאהבת החכמה, ואין חשובה מזו האחרונה . מכאן והלאה מחליט אוגוסטינוס לתור בעולם עד אשר ימצא את החיים האידיאליים, כאלה המקדשים את אהבת החכמה מעל התאוות החומריות . כך מגיע אוגוסטינוס הסקרן לזרועות המניכאיים, המבססים את תורתם על חוכמת הנסתר של מַני ( 354 – 430 לפנה״ס ) . אחרי הפיכת הנצרות לדת הרשמית של האימפריה הרומית במאה הרביעית, המניכאיזם הוכרזה בידי הכנסיה כתורת שקר מסוכנת . חבריה האמינו בדואליזם, דהיינו שהעולם נוצר כתוצאה ממאבק בין מלכות החושך למלכות האור . מכאן שכרוכה אצלם התפיסה כי האדם נמצא במאבק תמידי בין הטוב והרע ; האור והרוח אל מול החושך והחומר . לטענת אנשי הכת, 7 פ׳ לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס הקדוש , לונדון תרס״ח, עמ' V ( להלן : לבר-טוב, וידויי אוגוסטינוס ) . 8 שם, עמ' 110 9 ה׳ צ'דוויק, אוגוסטינוס ( תרגום : ד׳ רוקח ) , ירושלים תשנ״ב, עמ' 16 ( להלן : צ'דוויק, אוגוסטינוס ) .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר