מבוא

עמוד:14

'הילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו' 14 הדרגות השונות של היררכית החניכה בה פוסע היחיד המובל אל עבר המטרה 5 הסופית של החניכה, הלא היא השגת 'השחרור המלא' . ההגדרה המילונית של הערך 'חניכה' מלמדת כי החניכה עוסקת בפיתוח המידות, האופי והכשרים הרוחניים של החניך . החניכה היא הליך של הקניית הרגלים, דרכי חשיבה והתנהגות . אלה מוקנים לחניך בהדרכתו של אומן-מורה, אשר לעתים מפתח ומעצב את אופיו ואת מידותיו של החניך למטרת כניסתו 6 לתפקיד מסוים . את המאפיינים הבסיסיים הללו אכן נמצא בכל אחת מן התרבויות העתיקות של המזרח אשר בהן השתרשה החניכה כאמצעי דומיננטי להעברה בין דורית של ידע רוחני גבוה, של מסרים באשר לאמיתות אוניברסליות ושל מסורות פולחניות עתיקות יומין משל אותן תרבויות . עם זאת נמצא כי לכל אחת מן התרבויות והדתות מאפיינים, מושגים ומסורות המייחדים אותן . חיבור זה בוחן את הופעותיה של החניכה על סיבותיה ומאפייניה, על טבעם של הלימודים, על טבעו של המורה, על טבעו של החניך ועל טבעם של יחסי המורה והחניך במסורות של המזרח ובהן בהינדואיזם, בבודהיזם, בג'ייניזם, בבודהיזם הטיבטי, בנצרות ובסופיזם . אולם עיקרו של החיבור ממוקד בצפת של המאה השש עשרה ובניתוח החניכה שחנך האר"י הקדוש את תלמידו המובהק ר' חיים ויטאל, תוך בחינת מערכת היחסים יוצאת הדופן אשר התפתחה ביניהם כדוגמא ומשל 7 אשר על כן מחקר זה מתייחס בעיקרו לקטגוריה לחניכה במסורת הקבלית . 8 השלישית של סוגי חניכה על פי הגדרתו של אליאדה . 5 שם, עמ' 27 . עוד על חניכה ראו ג'וזף קמפבל, הגיבור בעל אלף הפנים , תרגמה רחל הלוי, ישראל ,2013 עמ' 97 - 183 . 6 אברהם אבן שושן, המלון העברי המרֻכז , עמ' 226 - 227 . 7 דברים אלו באים לתחום את גבולותיו של המחקר שלהלן להגדרה של חניכה כפי שהובאה לעיל . כלומר, הוא איננו עוסק בטקסי הלימוד היהודיים בימי הביניים שאותם העבירו אבות ומלמדים את הילד היהודי בין גיל שלוש לגיל שש . ראו למשל את ספרו של איבן ( ישראל ) מרקוס, טקסי ילדות : חניכה ולימוד בחברה היהודית בימי הביניים ( להלן מרקוס, טקסי ילדות ) , והוא איננו דן בחניכה במקרא, גם לא בסיפור חניכתו של ר' חייא בזוהר, שאף הוא דוגמא לחניכה בספרות הקבלית, אולם מטרותיה ודרכי השגתה היו שונים . ראו אצל רונית מרוז, יובלי זוהר : מחקר ומהדורה ביקורתית מוערת של זוהר, פרשת שמות , עמ' 499 - 593 ( להלן מרוז, יובלי זוהר ) . עוד על חניכתו של ר' חייא ראו חביבה פדיה, המראה והדיבור , לוס אנג'לס תשס"ב, עמ' 118 - 120 ( להלן פדיה, המראה והדיבור ) ; מלילה הלנר אשד רואה בטקס האדרא רבא כולו תהליך של חניכה שחנך הרשב"י את תלמידיו . מלילה הלנר אשד, מבקשי הפנים : מסורות האדרא רבא שבספר הזוהר , עמ' 165 ( להלן הלנר אשד, מבקשי הפנים ) . 8 ראו לעיל הערה 2 .

אדרא - בית להוצאת ספרים אקדמיים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר