מבוא

עמוד:11

חירום . במאבק נגד סופת ההוריקן קתרינה, לדוגמה, אדמירל תאד אלן ואנשיו במשמר החופים - שנטלו על עצמם את המנהיגות בשלב מאוחר בתגובה לאירוע - הפגינו עוז רוח בהצלת חיים והשרו תחושת ביטחון . לעומתם, המנהיגות המקומית בניו אורלינס נתפסה כחסרת תועלת וכמי שאינה מסוגלת להתמודד עם אירוע גדול כל כך . כמובן, כל אזור שיפוט במדינה מעוניין היום להכשיר את האנשים הטובים ביותר שלו לתת מענה לסופות הרסניות במיוחד או לחורבן שגורמות שרפות שיוצאות מכלל שליטה . מה ש NPLI‑ מסוגלת לעשות, ואילו ממשלות מתקשות לעשות אותו, הוא לנצל את היכולת הגבוהה ביותר שלה : לחשוף ולאסוף מידע, לברור את שיטות העבודה הטובות ביותר, ללמד אחרים - הדם הזורם בעורקיהן של האוניברסיטאות . אין ספק שישנם לקחים שחייבים להפיק לגבי מצבי חירום, גם מהניסיון האמריקאי וגם מניסיונם של אחרים . אני זוכר היטב את הביקור שערך מפכ"ל משטרת לונדון בתוכנית NPLI לפני כמה שנים . בבריטניה, המשטרה - ולא צוות לאומי - אחראית לטיפול באירועי טרור . מפכ"ל משטרת לונדון תיאר איך לצד הקצין הממונה על התגובות הראשוניות ישנו אדם בעל ניסיון מקביל לשלו, כדי שישמש לו עוד זוג עיניים ואוזניים . הקצין הממונה, כך סיפר לנו האורח מלונדון, עלול להיות ממוקד כל כך בהיבט אחד של התגובה, שהוא או היא יחמיצו את התמונה הגדולה . השותף נמצא שם במטרה לשמש קול שקט באוזנו של המנהיג . בזמן שהקשבתי, נזכרתי בסרטון קצר שנהיה פופולרי באוניברסיטאות : רואים בו חצי תריסר סטודנטים משחקים כדורסל, והסטודנטים הצופים בסרטון מתבקשים לספור כמה פעמים הכדור נזרק במהירות הלוך ושוב . בתום הסרט המרצה שואל את הסטודנטים כמה זריקות כדור התרחשו בסרט . ההערכות שונות . אחר כך המרצה שואל אם הבחינו במשהו נוסף בסרט . לפחות רבע מהצופים ( אני זוכר, הייתי אחד מהם ) אומרים שלא . מה שהם החמיצו היה שבזמן שהכדור טס הלוך ושוב, גורילה זקופה חולפת בין השחקנים . אהה, חשבתי, זו הסיבה שהבריטים מביאים משקיף שני למקרי חירום . כדי לשים לב למה שהנסיבות עלולות להסתיר . לקחתי זאת לתשומת לבי . כמו שספר חשוב זה מראה, צוות NPLI פיתח כמה תפיסות ומכשירים שניתן ליישם בהיערכות ובתגובה לשעת חירום, כמו גם לדרישות ממנהיגות בחיי היום ‑ יום . אחד החשובים ביותר הוא הרעיון של "מטא ‑ מנהיגות" - הרעיון שבמערכות מורכבות, מרכיב חשוב במנהיגות הוא היכולת לפעול בשיתוף עם ארגונים שאינם שייכים למעגל המיידי של המנהיגים, ולעזור להנחות אותם . הם מתחילים ב"מי אתם ? " כמנהיגים, כאנשים, ואיך אתם מתאימים את נקודת ההשקפה שלכם כדי להעריך את המצב שלפניכם . ואז, בניית חיבור : איך יכולות קבוצות שונות לפעול יחד להשגת מטרה משותפת ? איך הן מתאמות מבוא  11

מטר הוצאה לאור בע"מ


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר