הקדמה למהדורת סדרת הקלאסיקה של הוצאת אוניברסיטת פרינסטון

עמוד:13

] 13 [ ה קד מ ה ל מה ד ו ר ת ס ד רת ה ק ל א ס י ק ה של ה ו צ את א ו נ י ב ר ס י ט ת פ רי נ ס ט ו ן המטלטלת ביותר שהתנסיתי בה מעודי בקולנוע . לא מפני שהצופים הגיבו בצורה לא רגילה, אלא בגלל חוסר ההתאמה בין מי שהם ובין מה שצפו בו וההשתמעויות של האי-התאמה הזה . נראה שגברים או לפחות כמה גברים מוכנים להסכין עם נשים כממלאות מקום יותר משהיה מקובל לחשוב — ויותר משהביעו צורות קולנועיות גבוהות יותר . זאת אומרת, הצופה הזכר, יותר משהיינו עשויים לצפות, הראה נכונות להרגיש את עצמו בצד המקבל של פעולות ברוטליות ומשפילות זו אחר זו ובהן חדירה מינית . מערכת הדימויים הפאלית הפרועה בסרטי סלאשר ( מסורים חשמליים, סכינים, מקדחות וכדומה ) היא סוג של עלה תאנה המכסה על העבודה האמיתית שלהם : להעמיד את הצופים בהם לצידה של דמות נקבית ולתת להם מנה אחר מנה של מזוכיזם נשי, כביכול, מן הסוג הקיצוני ביותר ( מלבד יוצאים מן הכלל מעטים ובולטים הסרטים האלה גם נכתבו וגם בוימו בידי גברים ) . לא פלא ש"הנערה האחרונה" היא נערית . התכונה הזאת עושה אותה לכפיל קרוב ברוחו לזָכָר המתבגר . כפי שאני מנסחת זאת בספר, היא "נשית דייה להפגין בדרך משביעת רצון, דרך שאינה זוכה לאישור אצל זכרים בוגרים, את רגשי האימה והתענוגות המזוכיסטיים של הפנטזיה המונחת ביסוד הדברים, אבל לא נשית עד כדי לערער את המבנים של כשירות ומיניות זכריות" . ועוד : "לראות ב'נערה האחרונה' התפתחות פמיניסטית . . . עקב המשמעות הפיגורטיבית שלה, זהו ביטוי גרוטסקי במיוחד לתקוות שווא . היא פשוט בדיון מוסכם, והשימוש בה מצד הצופה הזכר בתור כלי לפנטזיות הסדו-מזוכיסטיות שלו עצמו הוא מעשה של רמייה, אולי על-זמנית" ( ראו עמ' 66 ו- 68 ) . ממרחק של עשרים שנים בערך הייתי נסוגה מעט ממידת החומרה של המשפט האחרון . שכן אף על פי שאני ממשיכה להתפעל מן הדרך שדמויות נשים על המסך מנוצלות באכזריות כה רבה לשם תחושות הגוף-שלה-העצמי-שלו, השאלה במבט לאחור, בהינתן הטרנספורמציות של מין או מגדר בחיים הממשיים בעשורים שחלפו מאז, היא אם ההעזה של המהלך בסרטי סלאשר הייתה מעשה של רמייה או של הודאה או של משהו ביניהן . הימצאה של ההודאה על סדר היום של המשטר החדש של סרטי אימה ניכר על פי תת-ז'אנר אחר של סרטי אימה : סרטי דיבוק ( possession ) . סיפורי ה"היפתחות" האלה ( הנושא של פרק 2 ) מספרים על גברים אשר במהלך הסרט מגיעים לידי קבלה ואפילו אימוץ של צד בעצמם

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר