הקדמה למהדורת סדרת הקלאסיקה של הוצאת אוניברסיטת פרינסטון

עמוד:12

] 12 [ ג בר י ם , נ ש י ם ו מ סו ר י ם ח ש מ ל י ים על עצם העניין האנושי" ) . מה שמרשים וכמעט חסר תקדים הוא מספרם הרב של השוטים, כמה מהם ממושכים לבלי שאת, הם מְהפכים את הראייה הזאת ונותנים לנו גישה מלאה יותר, רבת-עוצמה וחד-משמעית יותר אל נקודת המבט של הקורבן — למעשה, הם מכניסים אותנו אל תודעתו ואל גופו של הטרף יותר מאשר אל אלה של הטורף . התמונה על הכריכה המקורית של הוצאת אוניברסיטת פרינסטון היא מראֶה מעיניו של הטרף . הדינמיקה הזאת נועזת אפילו יותר בסרטי אונס ונקמה כמו אני יורקת על הקבר שלך ( I Spit on Your Grave ) ( פרק 3 , "הִתחשבּנוּת" ) . ג'ניפר, הדמות הראשית בסרט, אישה עירונית ששׂוכרת בית קיץ באזור כפרי בתקווה לסיים כתיבה של רומן, נופלת קורבן לאונס ולמעשה סדום בידי קבוצה של גברים צעירים מבני המקום . מבחינה נרטיבית וקולנועית אנחנו מוצבים לצידה בזמן ההתרחשות . פירוש הדבר, בין היתר, הוא שגם אם אנחנו מקבלים כמה שוטים בגוף שלישי של גופה המעונה וכן כמה שוטים מנקודת הראות של האנסים, נקודת המבט השלטת היא של ג'ניפר, גם בזמן שהיא נאנסת . שוב ושוב אנחנו נאלצים לראות, למשל, מסך מלא פחות או יותר בדימוי של פני גבר עטות לעברנו בעודנו שוכבים על הגב . העניין לא חמק מעיני המבקרים . "במקום שנקבל תקריבים של אישה מבועתת לוטשת מבט אל תוך מצלמה ( תחבולה קולנועית סטנדרטית שמזהה את הצופה עם התוקף ) ", כתב אחד מהם ( ראו עמ' 152 בקובץ הזה ) , "הסרט מציג שוטים דומים של פניהם המאיימות של האנסים ; כך נכפית על הצופה עמדת הקורבן, ולא זו של הנבל" . מבקר אחר כתב ( ראו עמ' 152 בקובץ הזה ) : "הגברים דוחים בצורה מבחילה כל כך, ומעשי האונס כה מייסרים, מתמשכים ומוצגים בצורה בוטה, עד שקשה לדמיין את רוב הצופים הזכרים מזדהים עם המְבצעים, בייחוד כאשר המבנה הנרטיבי של הסרט והמיזנסצנה כופים על הצופה לראות את הפעולה מנקודת המבט של ג'ניפר" ( יש לציין כי הג'ניפריות בסרטי אונס ונקמה קרובות להיות "גיבורים" יותר מ"הנערות האחרונות" בסרטי סלאשר וממלאות את שאריתם הארוכה של הסרטים בתכנון ואחר כך בהוצאה אל הפועל של הנקמה באלה שתקפו אותן ) . ומי היו הצופים האלה ? בעיקר גברים צעירים, ובאורח אופייני בני נוער . הצפייה ב המנסרים מטקסס ( Texas Chainsaw Massacre ) ( סרט הסלאשר הראשון וסרט האימה הראשון מכל סוג שראיתי ואשר אפשר לשייך אותו ל"משטר החדש" ) באולם גדול עם קהל חי היא חוויית הצפייה

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר