הקדמה למהדורת סדרת הקלאסיקה של הוצאת אוניברסיטת פרינסטון

עמוד:10

] 10 [ ג בר י ם , נ ש י ם ו מ סו ר י ם ח ש מ ל י ים הכריכות כמו מביטות זו בזו . הכריכה המפחידה מן המהדורה המקורית של הוצאת אוניברסיטת פרינסטון מ- 1992 היא זו שהצעתי כדי לסמן את נקודת המבט של הספר על מה שאני מכנה "המשטר החדש" של סרטי אימה : שיטפון של סרטים דלי תקציב — תחילתו באמצע שנות השבעים, ואשר תהיה לו השפעה עצומה על טבעו ועל כיוונו של הז'אנר אחר כך . הכריכה השנייה, שהופיעה זמן-מה אחר כך ובלא תרומה שלי, היא של המהדורה שראתה אור בבריטניה בהוצאת BFI . כפי שהתברר, המתח בין שתי העמדות האלה שהכריכות קובעות צפה מראש כי ייווצר מתח בהתקבלות הכללית יותר של הספר בשנים אחר כך . מרבית התגובה בציבור הקוראים התרכזה בפרק על סרטי סְלאשר ( slasher ) ( פרק 1 , "הגוף שלה, העצמי שלו" ) , ובייחוד בדמות שקראתי לה "הנערה האחרונה" ( Final Girl ) . גורלו של מטבע לשון זה קבע מאז במידה רבה, לטוב ולרע, את המסלול האינטלקטואלי ואת המסלול התרבותי במובן הרחב יותר של הספר עצמו . אני אומרת "לרע" לא בגלל מקרי הניכוס של "הנערה האחרונה" במוזיקת רוק ובראפ, ברומנים, במחזות, בסרטים וכדומה, אלא מפני שבמהלך השתלשלות הדברים הזאת היא האפילה על דמויות ועל סוגיות אחרות בספר, ובשל עניין מהותי יותר היא נעשתה בנדודיה "סקיצה כללית" של העצמי הקודם שלה . במנותק ממקורותיה דלי התקציב וממשמעויותיה הפרועות והמטונפות יותר היא נפוצה עכשיו בזירות נקיות יותר ברוב המקרים ויוקרתיות יותר בתורת "נוקמת", "גיבורה פמיניסטית מנצחת" וכדומה . אין בזאת כדי להמעיט בערכם של כמה עיבודים מרשימים מחדש וסקירות משכנעות, אלא כדי לציין כי בחלקו הגדול של השיח הרחב יותר גרסת הסקיצה הכללית חטפה פחות או יותר לא רק את דמותה של "הנערה האחרונה", אלא את הפרק שהיא מופיעה בו, ולמעשה, את הספר בכללותו, אשר לעיתים די תכופות מתייחסים אליו כאל ספר על סרטי סלאשר ועל דמויות הגיבורים הפמיניסטיות שבהם . לא שהתיאור הזה של "הנערה האחרונה" שגוי לחלוטין . היא הדמות שאנחנו עוקבים אחרי סיפורה מן ההתחלה עד הסוף, וזו אשר מנקודת התצפית שלה אנחנו רואים את הפעולה ; והיא זו אשר בסוף הסרט הורגת את הרוצח ( אם כי לעיתים קרובות במקרה יותר מאשר בכוונה ) . אין צורך לומר, זה נשמע כמו דמות ראשית זכרית יותר מאשר נקבית, ובאמת הייתה זו התפתחות בולטת למן אמצע שנות השבעים : לא רק סרטים מעטים שבהם

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר