מבוא

עמוד:10

] 10 [ בד רך אל הנ שיות הזאת ומה אין כל טעם לאומרו . שמחת עניים אינה יצירה על השואה . השואה היא בבחינת סמל-על וזיכרון לאומי בעל נוכחות וכוח של איתן טבע בתודעה ההיסטורית של קורא יהודי וישראלי מאז ימיה ועד היום, ולפיכך העובדה שהשואה אינה הנושא של הספר היא בעלת חשיבות ומחוללת תגובות שרשרת . דווקא מכוח חישוף הזמן המדויק של שמחת עניים מתבלטת הימנעותו של המשורר מרתימת סיפור המלחמה והחורבן הצומח בשירי הספר לסיפור הרדיפה הנאצית ההולכת ומתגברת מאז ליל הבדולח . המסה השנייה בספר הזה דנה בשיח האהבה המתנסח ב שמחת עניים . שתי המסות אינן שוכחות זו את זו . האוניברסלי בשירים צומח מתוך הפרטיקולרי . ומן הכיוון ההפוך : רק ביטוי אותנטי של משבר ומבחן אנושיים הקשורים מעצם טיבם בחיים ממשיים ולכן — במקום ובזמן חד-פעמיים, יוצר מגע רוחני עם זרמי הקיום והגורל האנושיים הרחבים והעל-זמניים . בשתי המסות צמחה מכיוונים שונים הכרה אחת המשותפת לשתיהן — כי הקריאה האלגורית הגורפת של היצירה, שקנתה לה שביתה כמעין אקסיומה בתודעת דור שלם של קוראים ומפרשים, אינה מתאימה לו ואף פוגעת בתשתית מהותם הרגשית והרעיונית של השירים . אנחנו מודים מקרב לב לנתן סלור ולהוצאת הקיבוץ המאוחד על הדפסת שירי אלתרמן . המערכת עשתה ככל יכולתה כדי לאתר את בעלי הזכויות של שירי יונתן רטוש . אנו מתנצלים על כל השמטה או טעות, ואם יובא לידיעתנו, נפעל לתקן במהדורות הבאות . דן מירון אריאל הירשפלד

עם עובד


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר