א. המשורר במועדיו ובמודעיו

עמוד:2

2 פפש פי קון שירתו של מנדיל ולהצגתה לפני החוקרים . צעד ראשון בכיוון פרסום שירת 9 שלו מתוך כתב יד מנדיל עשינו עם פרסום מהדורה לשמונה פיוטי מוחרך 10 ומובן מאליו ששון ,808 אחר כך הוספנו והצגנו משירתו במאמרים שונים, שכללנו מבחר משירת מנדיל בשני ילקוטי השירה שראו אור 'השירה העברית 12 11 ו'השירה העברית באלג'יריה' . בצפון אפריקה', ההערכה הרבה למשורר נשענת לא במעט על התקבלות שירתו ועל הערכתם של בני דורו והדורות הסמוכים לו . חלק מפיוטיו נקלטו בקבצים הצפון אפריקניים למרכזיהם, ורבים מהם נכללו בשפע בקובצי הפיוטים 13 אנו מוצאים הסכמה של שבכתבי היד מאלג'יריה . בהקדמה ל'עומר השכחה' מנדיל בצירוף שיר שבח לספר . בדברי ההקדמה לשיר הוא קורא להדפיס את הספר, ומכאן אתה למד על סמכות שהייתה לו בקרב בני דורו . בספר עצמו 14 מוצג מנדיל כמשורר הראוי לחיקוי . 15 ( הש"י, 1555 – השפ"ב, 1626 ) , מזכיר את שמו של ר' מנחם די לונזאנו מנדיל בין המשוררים ששירתם חביבה עליו . בטורים של לונזאנו יש ציון לשבח לשירתו של מנדיל : וְתָאַבְתִּי בְּיוֹם שַׁבָּת וְיוֹם טוֹב / שְמוֹעַ שִיר כְּשִיר בַּעַל מְאוֹרִי כְּשִׁיר אָחִיו וְאָבִיו אוֹ גְבִירוֹל / וְאַבְרָהָם וּמֹשֶה בֵּן לְעֶזְרִי כְּשִיר מַנְדִיל כְּשִיר לֵוִי יְהוּדָה / אֲשֶׁר גָּבַר בְּאֶחָיו רֹאש מְשוֹרְרִי כְּשִׁיר יוֹסֵף בְּנוֹ צַדִּיק וְנַחוּם / כְּשִיר מַכְלוּף וְאֶלְעָזָר קְלִירִי 5 כְּשִׁיר רִיאָ"ג כְּשִׁיר הָרַב יְהוּדָה / בְּנוֹ אוֹ שִׁיר כְּשִׁירֵי הַשְׂנִירִי שירת ספרד . 9 חזן, מוחרך לשבת . 10 חזן, אהבת תורה, חזן, עיצוב, חזן, ציור היונה, חזן, רשות, חזן, שירי חול . 11 ירושלים תשנ"ה, עמ' 214 – 219 . 12 לוד תשס"ט, עמ' 194 – 232 . 13 עומר השכחה, הקדמה . 14 ראו שם, דף קכח, עמודה ד : 'אמר אברהם זה יסדתי לי בייחוד הב"ה . . . כמו החכם ה"ר מנדיל זמירו ז"ל' . 15 לונזאנו, שתי ידות, דף קלז ע"א . וראו לאחרונה : ש' ביבי, 'בין עולמות – שמרנות וחדשנות ביצירתו הספרותית של ר' מנחם לונזאנו', עבודת דוקטור, אוניברסיטת תל אביב, תשע"ה, עמ' 370 – 371 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר