מבוא

עמוד:4

4 | אבוא תנועות ההתעמלות . 7 טלי בן ישראל כרכה אותו בחינוך ציוני, בהגנה עצמית, 8 צבי נשרי כלל בהגדרת תרבות הגוף אתבמעשי גבורה ובעבודת האדמה . 'מנהגי החיים המועילים לבריאות הגוף – אוויר צח, מים, שמש, הלבשה הגיינית, מנוחה ושינה' . 9 לקסיקון בן זמננו הגדיר את תרבות הגוף כ'מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם ביחס לגוף האנושי, כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגות של בני האדם כלפי גופם ועם גופם' . 10 בעבר היה נהוג לכנות את שיעורי החינוך הגופני בשם 'שיעורי התעמלות' ( להבדיל מענף הספורט שגם הוא מכונה 'התעמלות' ) . אלה שובל ואחרים הגדירו את ההתעמלות 'ביצוע פעילות גופנית . אפשר להתעמל באמצעות חפצים או מכשירים או בלעדיהם' . 11 'האנציקלופדיה לספורט ולתרבות הגוף' הגדירה את תפקיד החינוך הגופני : דאגה לפיתוח רוחני, גופני והרמוני של הילד . החינוך הגופני מפתח את הצעירים א . מבחינה בריאותית – חיזוק הצעיר וגידולו הנכון, ב . שימושית – בעבודה גופנית, בעבודה רוחנית ובהגנה על המולדת, ג . אסתטית-אמנותית – לפתח את תחושת היופי שבגוף ובתנועות, ד . רגשית וחוויתית – להקנות לילד תרגילי התנהגות והלך רוח של אדם השמח בחלקו, ו-ה . חינוכית-חברתית – להרגיל את הילד לסדר ולמשמעת, להחלטיות ולאומץ לב . 12 ההגדרה הזאת דומה מאוד להגדרתו של נשרי את המונח 'התעמלות' : 'עשיית תנועות גופניות במטרה לפתח ולחזק את הגוף ולהקנות לו את התכונות הרוחניות הכרוכות בזה' .   1 הספרות בת זמננו מגדירה באופן רחב ומקיף את הצדדים השונים של החינוך הגופני : תהליך השפעה על התנהגות האדם ועל כל המערכות הקשורות בהפעלת הגוף האנושי : המערכת המוטורית, המפעילה את השלד והשרירים ; המערכת 7 קאופמן, הזיקה הרעיונית, עמ' 226 – 248 . 8 בן ישראל, בין ספורט טהור, עמ' 7 – 20 . 9 נשרי, לקסיקון, עמ' 54 . 10 שובל ואחרים, לקסיקון . 11 שם . 12 אבירם ואחרים, האנציקלופדיה, עמ' 482 . 1 נשרי, לקסיקון, עמ' 9 1 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר