מבוא

עמוד:3

אבוא | 3 החובבנות . בפרקי הספר שזורים תיאורים של מאבקים עזים בין מנהיגי הספורט ומעצבי דעת הקהל ובין ספורטאים, יזמים וגופים כלכליים . זירות המאבק השתנו בהתאם לאופיו של 'האיום' : במוסדות הספורט, במשרדים ממשלתיים, בתקשורת, בספרות הספורט ובזירה הבין-לאומית . יש לציין שלא לכל הטיעונים בעד עיקרון החובבנות היה צביון פוליטי . כמה מהמצדדים בעיקרון הזה ראו בו באמת ובתמים שומר סף המונע את חדירתם של מרכיבי תרבות העוינים את המפעל הציוני . הספר יתמקד בשני העשורים הראשונים של המדינה, אולם פרקיו יחרגו לפעמים ממסגרת הזמנים הזאת . בדרך כלל קשה למתוח קו היסטורי ברור בין סופה של תקופה לתחילתה של אחרת ולכן כמעט כל פרק נטוע במידה כזו או אחרת בתקופת היישוב ומסתיים בתקופות מאוחרות יותר . מטרת הספר לדון בתקופה המכוננת של תרבות הגוף הישראלית ולחשוף את שורשיהם של תהליכים בני זמננו . ובטרם ייפתח הדיון מן הראוי להוסיף כמה הערות מתודולוגיות . מעיון במקורות השונים עולה שהטרמינולוגיה הנהוגה בחקר הספורט אינה אחידה . מקצת המושגים שבהם ייעשה שימוש בספר הזה מוגדרים בספרות המחקרית באופן שאינו מבדיל ביניהם ולעיתים המושגים מגדירים זה את זה באופן מעגלי . הניסיון להגדיר את המושגים 'תרבות הגוף', 'התעמלות', 'חינוך גופני' ו'ספורט' ולהבחין ביניהם אינו דבר של מה בכך, כפי שאולי נראה ממבט ראשון . ההגדרות של המושגים מושפעות ממשתנים תרבותיים וחברתיים, ממקום למקום ומזמן לזמן . ההגדרות האלה מושפעות גם מהאידיאולוגיה 5 ריבוי ההגדרות השלטת בחברה ומהמאבקים הפוליטיים המתחוללים בה . עלול ליצור חפיפה חלקית בין מושגים שונים שיצוינו בספר ולעיתים – לגרום לבלבול . 'תרבות הגוף' היא דוגמה לכך . למושג הזה מובנים רבים, ובדרך כלל הוא מצוין בהקשרים חינוכיים . לטענת יצחק רם תרבות הגוף היא מרכיב אינהרנטי 6 חיים קאופמן העניק למושג משמעות היסטורית . הוא סבר לתרבות ולחינוך . שלתרבות הגוף היו שני ביטויים עיקריים בעידן המודרני : חינוך ובסיס להקמת 5 גלילי, יריית הזינוק, עמ' 1 – 62 . 6 רם, תרבות הגוף, עמ' 165 – 184 .

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר