מבוא

עמוד:14

14 מלי נבו, יורם רייך, ליה לוין, דניאל מישורי אנו תקווה כי קוראי וקוראות ספר זה ימצאו בו המחשה לא רק של תוצר עבודתנו, אלא גם של תהליך חשיבה מקיים ואקולוגי : חשיבה מערכתית, אינטראקטיבית, רב-תחומית והוליסטית, תהליך שמודע למגבלות הידוע ובונה תשתית שמאפשרת למידה מתמשכת תוך כדי איגום ידע ולימוד תמידי . הספר אינו יכול להקיף את כל הנעשה בתחום בארץ, את כל נקודות המבט, את כל התיאוריה של קהילות אקולוגיות ומקיימות . ברם, הוא מאפשר לפרוש יריעה רחבה של עשייה, על הצלחותיה ואתגריה, ובכך לשמש בסיס להמשך פיתוח משמעותי בעתיד . העיסוק בתחום הקהילות המקיימות מגוון כל כך, עד שאנשי מקצוע ואקדמיה יכולים לפעמים לחוש בודדים מול האתגרים הגלומים בו . אנו מקווים שהספר יאפשר בניית תשתית לקהילה רחבה, שתוכל ללמוד לחולל שינויים משותפים, בניסיון לפרוץ גבולות של שמרנות מחקרית ולעודד המשך דיון רב-תחומי, שלתפיסתנו, רק הוא מסוגל לתת מענה לאתגרים סביבתיים- חברתיים שהאנושות נדרשת להתמודד עימם כעת . לבסוף, ובנימה אישית, כדי להוציא לאור ספר זה נדרשנו לכמה שנים של עבודה משותפת, להיסמך זה על זה מדי פעם בפעם ולבטוח בידע של כל אחד ואחת מאיתנו בהליכה בדרך חדשה . משימה זו לא תמיד הייתה פשוטה, אך לרגע לא הטלנו ספק בחשיבותה . בדרך יצרנו חברות גם בחיים שמחוץ לספר, מסוג החברות שנוצרת אך ורק דרך ההתמודדות עם אתגרים משותפים . מבנה הספר בספר 23 פרקים, מקצתם התקבלו מבין כ- 40 פרקים שהוצעו בעקבות קול קורא שפורסם ב- ,2016 ואחרים הוזמנו על ידינו מאז בפנייה ישירה לאנשים שצברו ניסיון בתחום הקהילות האקולוגיות, כחלק ממיפוי התחום והעשייה בנושא בישראל . זאת, מאחר שבתחילה ענו לקול הקורא בעיקר אנשי אקדמיה, וחסרו לנו קולות מן השטח, שאליהם נדרשנו להגיע בעצמנו . הגעה זו התבטאה לא רק במציאת הידע עצמו, אלא גם בדרכים המגוונות שנדרשו מאיתנו כדי לאגם אותו . כדאי לציין עוד, שתהליך העבודה על הספר חידד עבורנו את המשמעות של אקדמיה-מעורבת ואקדמיה-מקיימת, שמתבטאת בכמה מהפרקים, לדוגמה, בתמיכה בתושבים ביפו שנאבקו למען שימור עצים, שפורום TAU - FSS היה מעורב בה .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר