הקדמה

עמוד:11

'ישו היה יהודי' 11 דתית, ומבחינתו, הוראה על הנצרות היא כלי שבאמצעותו מעוצבת דמותם של תלמידי בית הספר כ"בני תרבות" הבקיאים בעולם המושגים של העולם המערבי . הן מדבריו של מנהל האגף לתוכניות לימודים והן מדברי הסבתא עולה נימה פולמוסית בכל הנוגע להוראת נצרות בבתי הספר בישראל . לדברי מנהל האגף, הברית החדשה היא נוצרית ויש להציגהּ כך, שכן היא מגדירה את זהותם של מי שפרשו מהיהדות, והוא גם הוסיף והסביר שיש משום כך להעדיף את השם "אבנגליונים / גליונות" על פני השם "ספרי הבשורה" . זו גם ההעדפה של הסבתא במכתבהּ . השימוש במילים "אבנגליונים" או "גליונות" במקום "ספרי הבשורה" ממשיך מסורת ארוכת שנים של ויכוח יהודי‑‑נוצרי על האמת הדתית . הפחתת הערך הדתי של הנצרות וכתבי הקודש שלה או הזלזול בה ובכתביה הייתה הדרך של המיעוט היהודי בימי הביניים להתמודד עם דתה ועם תרבותה של חברת הרוב הנוצרית באירופה, חברה שטענה כי המפתח להבנת הברית הישנה נמצא בברית החדשה המבשרת שהבחירה האלוהית עברה למי שקיבל את שתיהן . התשובה הרשמית שיצאה מלשכת השר ודחתה את טענות הסבתא המודאגת חשובה . השר, חבר המפלגה הדתית לאומית, כיהן תקופת קצרה בלבד ( החליף את זבולון המר שנפטר ) , בעשור שבו מגמות החינוך ומהלכים ארגוניים כוונו להרחבת ההשכלה הכללית, לפתיחות אל תרבויות העולם ולהכרה ברב‑‑תרבותיות בישראל . לפיכך השר, שאימץ את טענת מנהל בית הספר, משקף עמדה שלפיה היכרות עם הנצרות נדרשת מכל אדם נאור, ולכן הוראה של נושא הנצרות, ובכללה גם היכרות עם הברית החדשה, היא חלק מתוכנית הלימודים בהיסטוריה . תשובה זו היא פרשנות בת הזמן לתוכנית הלימודים, והיא יכולה להיות מובנת רק בהקשר למקום ולזמן שבהם נשלח המכתב .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר