הקדמה

עמוד:10

אורית רמון | אינס גבל | ורדה וסרמן 10 הנצרות בישראל בכלל . לדבריה : באוניברסיטאות אפשר ! אבל הוראה לילדים בגיל בית ספר - זו יכולה להיות סכנה לכלל . על פי תוכן המכתב, הפגיעה ב"כולנו" נובעת בעיקר מהקריאה בברית החדשה בבית הספר, אבל מהות הפגיעה לא פורטה בדיוק . נראה שהסבתא הניחה שהשר ( כמו רבים אחרים ) יהיה שותף לחששותיה 3 תפגע בציבור כולו, ולכן הוא לא נזקק מכך שהוראה על הנצרות להסברים מפורטים . מבחינתה, די היה בתלונתה כדי להניע את השר למנוע את הלימוד על הנצרות בבתי הספר, והיא רק ביקשה להתעדכן "איך כבודו יטפל בענין" ולא אם בכלל יחליט שיש צורך בטיפול . זהותה הדתית של הסבתא אינה ברורה מהמכתב, אך ברור שנכדהּ למד בבית ספר חילוני, ואילו הסבתא ניסתה לגייס לצידה גם את שר החינוך הדתי שאליו היא פנתה בתואר "כבוד הרב" 4 וגם רבנים נוספים מהציונות הדתית שאליהם נשלח מכתבהּ . כך, למרות פנייתהּ למוסדות המדינה הממלכתיים האחראים על מערכת החינוך, נתפסו בעיניה הרבנים - אנשי הדת - כבני סמכא האחראים למנוע את הפגיעה בתלמידים בעקבות הקריאה בברית החדשה, ותפקידם הוא לשמור על מאפייני הקולקטיב היהודי‑‑ישראלי . אולם פניית הסבתא לרבנים היא זו שהרגיזה את מנהל האגף לתוכניות לימודים במשרד החינוך . עבורו ( וגם עבור מנהל בית הספר ) ציבור התלמידים שלו "חופשי" ממחויבות 3 . בהתאם למאפייני ההוראה של תחום זה במערכת החינוך יהיה הדיון במהלך הספר כולו בהוראה על הנצרות ולא בהוראת נצרות . 4 . בהקשר זה נבהיר שבישראל המושג "חילוניות" מורכב וכולל בתוכו גם ישראלים על הרצף המסורתי המגוון . יהודה גודמן ויוסי יונה, "הקשר הגורדי בין דתיות לחילוניות בישראל : הכלה, הדרה ושינוי", בתוך : יוכי פישר ( עורכת ) , חילון וחילוניות : עיונים בין תחומיים , תל אביב : מכון ון‑ליר / הקיבוץ המאוחד, ,2015 עמ' 197 ‑ 221 ; Charles S . Liebman and Eliezer Don ‑ Yehiya , Civil Religion in Israel , Los Angeles and London : University of California Press , 1983 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר