הקדמה

עמוד:9

'ישו היה יהודי' 9 זה [ ברית חדשה ] יש להדגיש כי זהו מושג נוצרי שלא התקבל ביהדות כ'ברית', אלא הוא הבסיס האמונתי של הפורשים מן היהדות והנוהרים אחרי ישוע כמשיח . מבחינה זו אולי מן הראוי יותר לקרוא לספרות זו בשם 'אבנגליונים', היינו : גליונות, ולא בשם שיש לגביו מחויבות אמונתית" . ועוד הוסיף כי "המושג הוא תרבותי והשכלתי‑‑כללי שאי אפשר למחוק אותו או להסתיר אותו [ . . . ] יש ללמדו ולהסביר את משמעותו" . בסיכום מכתבו ציין ש"מכתבה של הסבתא משקף מצד אחד דעות קדומות ופחד מפני התמודדות ערכית בנושאים שונים ומצד שני תלות לא רציונלית במורי הלכה שהיא שולחת אליהם את ההעתקים של מכתבה . גישתה מובנת הגם שיש להתייחס אליה בביקורתיות" . נוסף על כך, מכתב ברוח הדברים שכתב מנהל בית הספר נשלח גם לפונה, על 2 מכתב זה חתם שר החינוך ב‑‑ 4 בינואר 1999 . התכתבות זו מציגה בקליפת אגוז את הדיון בספר זה על כל מורכבותו, ובעיקר את הרגישות הרבה הכרוכה בהוראת נושא הנצרות בבתי ספר ממלכתיים יהודיים במדינת ישראל . תוכן המכתבים ולמעשה עצם משלוח מכתב על ידי סבתא מודאגת לשר החינוך מעידים על רגישות הנושא ועל כך שהוראתו בבתי הספר לא הייתה מובנת מאליה גם בישראל לקראת תום המילניום השני . מטענותיה של הסבתא עולה כי הן לא מכוונות כלפי כישוריה של המורה או כלפי אי‑‑דיוקים בידע שהועבר לנכדהּ, אלא כנגד הוראת הנושא לילדים בחטיבת הביניים . היא עוד הוסיפה כי בפנייתה היא לא ניסתה לגונן רק על נכדהּ, אלא על "כולנו", ונראה שהיא כיוונה לא רק לקהילת תלמידי בתי הספר, אלא לכלל היהודים הישראלים במדינה ( ובכללם גם שר החינוך ) ומתוך שכך גם למדינה בכללותה . חשוב לשים לב שהכותבת לא פסלה את האפשרות ללמד על 2 . ארכיון המדינה, תיק משרד החינוך, מיסיון, גל 9 / ,55881 עמ' 150 ‑ 162 .

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר