הקדמה

עמוד:10

הקדמה 10 ולמתחים בין מטרות החינוך - הם בהחלט מה שחסר למערכת החינוך שלנו . הם חסרים משום שההקשר ההיסטורי, העולמי והמקומי שבו התהוו מערכות החינוך המודרניות במהלך המאות ה‑‑ 19 וה‑‑ 20 השתנה ללא הכר . בהקשר ההיסטורי של עידננו - הגלובליזציה, כלכלת הידע, הטכנולוגיה הדיגיטלית, הבינה המלאכותית, המהפכה המגדרית, הקיטוב החברתי‑‑תרבותי, הרלטיביזם הפוסט‑‑מודרני, אתגרי הדמוקרטיה, משבר האקלים, ועוד - מערכות החינוך מתקשות לתפקד ואולי אף אינן יכולות לתפקד . הן זקוקות לחזונות טובים שינחו אותן ואת מסגרות החינוך שלהן . באין חזון טוב תיפרע מערכת חינוך . עורכי האסופה אִתגרו אנשי חינוך בעלי חזון - חזון ותיק ( למשל, החינוך הדמוקרטי והחינוך האנתרופוסופי ) או חזון חדש ( למשל, קוסמוסופיה ו‑‑ Unboxing ) - וביקשו מהם לנסח את חזונם במסגרת המושגית של "ששת הצעדים" . רוב הכותבים הסתגלו למסגרת - חלקם ברצון וחלקם בהיסוס - וניסחו חזונות סדורים . הקוראים מוזמנים להתרשם ממגוון החזונות, לאמץ אחד או כמה מהם, ובעיקר - לקבל הכוונה והשראה ליצירה ולניסוח חזון חינוכי שלהם, חזון שיוכל להנחות סביבות חינוך בעידננו, המפחיד והמבטיח כאחד . פרקי החזונות אינם מאורגנים בשערים כלשהם ואינם צריכים קריאה רציפה . קראו אותם בסדר המתאים לכם . אך התחילו בקריאת המבוא, המציג את המסגרת המושגית שבה הם מנוסחים . אנו מאחלים לכם קריאה מעורבת ומועילה . תודות לכל אחד ואחת מהכותבים ; לאלי הורביץ ורביד דר מקרן טראמפ ; לענת פלג ורחלי יפה ממכון ברנקו וייס ; למכללת בית ברל ( המכללה שלנו ) ; לנעם תמרי על עיצוב התרשימים ; לאלה גולן על עריכת הלשון ; ליעל נגר על העימוד ; ולהוצאת רסלינג . כולם תרמו לספר בנדיבות ובכישרון . יורם הרפז ואמנון כרמון

רסלינג


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר