מבוא

עמוד:11

מבומ | 11 מתוך העשייה היום-יומית והשוטפת, בנוכחות מיישירת מבט ובשפה דיאלוגית ובהירה, מתארים כאן הכותבים את השיטות שפיתחו לאורך השנים בעבודתם כמורים וכמחנכים, כמכשירי מורים, כמנהלים, כיוצרים וכחוקרים בדיסציפלינות מגוונות - מדעים, אמנויות, חברה ורוח - ופורסים מניפה של מעשים ומחשבות חינוכיות המלוּווֹת בדוגמאות ובניתוח מושכל . הנתונים, המדדים והכמויות אינם עיקרו של ספר זה . אנו מבקשות לחלוק כאן את שאנו יודעות בתבונת הלב ; את מה שהתנסינו בו עם תלמידי בית הספר היסודי, עם תלמידי בית הספר התיכון ועם פרחי ההוראה . התובנות היקרות המוצעות במאמרי הספר נאספו, נחקרו והתבססו בתאוריה ובמעשה . כמה מהן הקשורות בממשקים של התבוננות בכמה מישורים : האישי : התבוננות מפילה את החומות בין האישי למקצועי . היא מחדירה אל תוך ההוראה את כוחות החיים הגועשים, הופכת אותה לאישית, קרובה, נוגעת ומשמעותית . ברבים מן המאמרים כאן משולבים קטעי יומן אישיים המשקפים את התהליכים המשמעותיים שחווים מורים ותלמידים כאחד . היצירה : התבוננות היא הקרקע שממנה צומחת יצירה, ודרכה נחוות יצירות אמנות . לא במקרה רבות מהמשתתפות בקובץ זה הן נשות אמנות וספרות . התבוננות מאפשרת מבט רענן בעולם, הזרַת הידוע והמוכר לטובת גילוי תובנות חדשות . הגוף : התבוננות מציעה קשב עמוק לתחושות הגוף, לנשימה, לתנועה ולקול כמפתח ללמידה משמעותית . על פי תפיסה זו הלמידה אינה מתרחשת רק “מהצוואר ומעלה״ . לרובד האנליטי-קוגניטיבי-אקדמי מוסיפה הפדגוגיה המתבוננת עושר של רבדים חושיים . הטבע : הטבע זמין לכול . האדמה, השמש, השמיים, ההרים, הרוח, העצים, גופנו אנו . התבוננות קוראת ללמידה לצאת מחדר הכיתה, לחוות את הטבע במלוא עוצמתו ולרתום אותו ככוח מניע, מרפא ומעורר השראה בתהליך הלמידה . האקטיביזם : בניגוד לדימוי שעלול להצטייר, רבות מהכותבות והכותבים כאן הם אקטיביסטים . פדגוגיה מתבוננת קשורה קשר עמוק לפדגוגיה ביקורתית . התביעה למבט בוחן, להאזנה ולמודעות מחייבת כנות, התחייבות ומעורבות . ההכרה בטוב הנמצא בטבע, באדם, בחברה ובתרבות מעוררת רבים מהמתבוננים לפעול להגשמת הפוטנציאל שבתוכם ובסביבתם .

מכללת סמינר הקיבוצים

הקיבוץ המאוחד

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר