מבוא

עמוד:10

ממנוחה . לאוּת קיומית ציוויליזציונית אינה תופעה ייחודית לאירופה המודרנית ; אך מכך שחברה חשה בלאות כזו בדיוק באותו זמן שחברה חדשה החלה לנדוד לתוכה מתחייבים שינויים עצומים , שינויים שהם קיצו של עידן . אילו אפשר היה לדון בעניינים אלו , ייתכן שהיה נמצא פתרון . אך , בשיאו של משבר ההגירה הבלתי מוגבלת 2015, אפילו בשנת הדיבור והחשיבה היו אלה שהוגבלו . בשיא המשבר , בספטמבר , שאלה קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל את מנכ " ל פייסבוק 2015 מרק צוקרברג מה אפשר לעשות כדי לעצור אזרחים אירופים מלבקר את מדיניות ההגירה שלה בפייסבוק . " אתם עובדים על זה ? " 2 הקשתה הקנצלרית . " בטח ", אמר לה צוקרברג . הביקורת , החשיבה והדיונים היו צריכים להתנהל בלא מעצורים . במבט לאחור , מדהים לראות כיצד באותה שעה שאירופה פתחה את שעריה לעולם , היא נעלה כמעט לחלוטין את דלתות הדיון בנושא זה . לפני אלף שנים היו אנשי גנואה ופירנצה שונים מאוד זה מזה . היום כולם איטלקים , וההבדלים השבטיים ביניהם רודדו ולא העמיקו . החשיבה הרווחת היום היא שבשלב כלשהו בעתיד גם בני אריתריאה ואפגניסטן יתמזגו באירופה כפי שהתמזגו בני גנואה ופירנצה ונעשו לאיטלקים . צבע עורם של האנשים מאריתריאה ומאפגניסטן שונה ומוצאם האתני במקומות רחוקים יותר , אך אירופה עדיין תהיה אירופה ועמיה ימשיכו להתמזג זה בזה ברוחם של וולטר , פאולוס , דנטה , גתה ובאך . כמו בחזיונות תעתועים נפוצים רבים , גם בזה יש גרעין של אמת . אירופה השתנתה בהתמדה והכילה תמיד — כפי שיעידו ערי סחר כמו ונציה — פתיחות גדולה , שאינה מצויה בדרך כלל , לרעיונות ולהשפעות זרות . מתקופת יוון ורומא העתיקות ואילך שילחו עמי אירופה את ספינותיהם לתור את העולם ולספר על מה שגילו בו . העולם לא גמל להם בסקרנות דומה , אך הספינות המשיכו להפליג ושבו כשעל סיפונן סיפורים ותגליות שפעפעו אל אווירה של אירופה . האירופים היו פתוחים לרעיונות רבים , אך הפתיחות לא המוות המוזר של אירופה 10

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר