הקדמת המחבר למהדורת 1970

עמוד:11

הקחמת המחקר למהחמרת מד 19 | 11 לעיתים קרובות מדי החיפוש הזה נעשה בערוצים של כוח ושל מהפכה, שכבר התגלו כהרסניים לתשתית הקהילתית . מבנה הכוח הפוליטי שיצרו לפני כשלוש מאות שנה הקרדומים שהכריתו את הקהילה בת ימי הביניים לצורותיה עודו הרסני גם למרכיבי הצורות החדשות של הקהילה . עודו — ואף יותר משהיה . אכן : הטיעון המרכזי של הספר היה נשאר כשהיה גם לו כתבתיו מלכתחילה היום . ובכל זאת, היו בספר כזה כמה הבדלי דגש, ולו רק כמכשירים להבהרת הטיעון המרכזי . ברשותכם, אסקור בקצרה הבדלים אחדים אלה . ראשית, הייתי משתדל כמיטב יכולתי למנוע כל הנחה מצד הקורא שהספר מקונן על העבר ; שיש בו נוסטלגיה אל הכפר, העדה הכנסייתית, או כל סוג אחר מאותן קהילות חברתיות מן העבר שרובן נעלמו . לא אכחד כי גם היום, בקוראי שוב בספר, אינני מוצא בו נימה נוסטלגית כלל . לא אל תחיית הקהילות הישנות משחֵר הספר — כי אם לכינונן של צורות חדשות : צורות שתהיינה רלבנטיות לחיים ולמחשבה של זמננו . הדבר שהתאמצתי להראות הוא אחר : שמבנה כוח המסוגל למחות סוגים מסורתיים של קהילות, מסוגל גם לחנוק סוגים חדשים . מכאן הפנייה, בעמודי הסיום של הספר, למה שאני א חדש", מערכת כלכלה חופשית שבתוכה יכולות קורא "לֵסֵה-פֵר לשגשג קבוצות, התאגדויות וקהילות, ואשר תהיה, דווקא בזכות חיוניותן של התארגנויות אלו, מחסום יעיל בפני התרחבות נוספת של הכוח הפוליטי הריכוז והמאחיד . ישנו, שנית, נושא הניכור . לו כתבתי את הספר כיום, אני חושב שהייתי מועיד לו חשיבות רבה מזו שהקציתי לו לפני עשרים שנה — בטרם החל המבול העכשווי של ספרים ומאמרים על ניכור . שכן התחוור לי עוד ועוד כי הניכור הוא מן המציאויות המכוננות של תקופתנו . טעות תהיה לדחוק אותו אל עולם הסמלים המשפיעים על אינטלקטואלים ואשר אינם נראים במבט ראשון נוגעים לחייהם א laissez faire ( צרפתית : "תנמ לעשמת" ) : משק חמפשי, מערכת כלכלית שמתקיים קה חמפש פעמלה יזמי מעסקי ללא התערקמת ממשלתית .

הוצאת סלע מאיר


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר